Mars nikad nije izgledao ovako vanzemaljski

Znate kako izgleda Mars. Planeta crvena i prašnjava, sa svojim polarnim kapama od belog leda, nijansama umbera i gvozdene rđe, i ožiljcima od udara.

Ali u drugačijem svetlu, naš planetarni sused poprima novu nijansu. Ovo je lepo prikazano na novim slikama NASA-ine sonde Mars Atmosphere i Volatile Evolution (MAVEN) koja kruži oko crvene planete kako bi pružila uvid u njene atmosferske procese.

A sada imamo nove slike koje pokazuju koliko ti procesi mogu biti promenljivi.

MAVEN ima skup instrumenata, uključujući onaj koji može da zaviri u talasnu dužinu nevidljivu ljudskim očima: ultraljubičastu. U ultraljubičastim opsegima talasnih dužina, možemo videti različite gasove i interakcije koje se dešavaju na nebu koje obavija Mars.

Na primer, MAVEN je otkrio čudne aurore koje plešu u ultraljubičastom svetlu visoko iznad Marsa i nevidljivi sjaj koji se stvara u atmosferi noću (nazvan noćni sjaj) atomima koji se rekombinuju nakon što ih razdvoji sunčeva svetlost.

Sada je NASA objavila nove slike koje prikazuju tri ultraljubičaste talasne dužine, predstavljene crvenom, zelenom i plavom bojom. Atmosferska izmaglica i oblaci su obojeni belo ili plavo, dok površina može izgledati žućkasto ili zeleno. Ozon u atmosferi Marsa izgleda ljubičasto.

Dve slike su snimljene u razmaku od šest meseci i prikazuju sezonske promene u atmosferi planete. Prvi, snimljen u julu 2022., prikazuje južnu hemisferu leti, otprilike u vreme letnjeg solsticija (i zimskog solsticija za severnu hemisferu).

Atmosfera je prilično jasna, sa oblacima koji ispunjavaju kanjone Valles Marineris u gornjem levom uglu. Obim južne polarne ledene kape, vidljiv u potpuno beloj boji, je na letnjem minimumu. Vodena para se može detektovati na veoma velikim visinama, izazvana letnjom vrućinom i prašnim olujama.

Drugi snimak je napravljen šest meseci kasnije, u januaru 2023. Godišnja doba na Marsu su duplo duža od godišnjih doba na Zemlji, što znači da je slika napravljena nešto posle prolećne ravnodnevice na severnoj hemisferi.

Sezonske promene su proizvele mnogo belih oblaka oko severne hemisfere, dok nakupine ozona sijaju ljubičasto. Ovaj gas se akumulira u atmosferi u hladnim zimskim noćima, raspršujući se tokom proleća interakcijom sa vodenom parom dok se polarni led sublimira u uslovima zagrevanja.

MAVEN je prvobitno bio planiran za dvogodišnje trajanje misije, ali je u orbiti Marsa od septembra 2014, a njegova misija je produžena na neodređeno vreme jer je još uvek u odličnom stanju. Sonda je postigla čudesne stvari u svoje vreme u orbiti Marsa, i nadamo se da će još dugo ostati.

Slike u visokoj rezoluciji možete preuzeti sa NASA MAVEN veb stranici.