Ovaj mali fosil povezuje vino sa smrću dinosaurusa

Posle više od decenije potrage, naučnici koji rade u Južnoj Americi naišli su na najstarije fosilizovano seme grožđa ikada pronađeno u zapadnim neotropima.

Lokacija sićušnog, 60 miliona godina starog fosila sugeriše da su vinove loze počele da se šire širom sveta iz današnje Južne Amerike ubrzo nakon izumiranja većine dinosaurusa pre otprilike 66 miliona godina.

Fosil praistorijskog semena otkriven je u Kolumbiji 2022. godine, na veliko oduševljenje paleobotaničara Fabijanija Erere iz čikaškog Field Museuma.

Herrerina koleginica, Monika Karvaljo, prva je pronašla prvobitnu košticu na steni u Andima.

„Pogledala me je i rekla: ‘Fabijani, grožđe!’ A onda sam to pogledao, pomislio sam, ‘O moj Bože.’ Bilo je tako uzbudljivo“, priseća se Erera.

„Tražio sam najstarije grožđe na zapadnoj hemisferi još od kad sam bio student.

Jedno praistorijsko seme grožđa možda ne izgleda toliko važno u velikoj šemi života na Zemlji, ali plod mekog tkiva retko je sačuvan u fosilnim zapisima, a starost semena je navela Herreru, Carvalho i kolege da ponovo razmišljaju o dubokoj istoriji grožđa. vinove loze na kontinentu.

Danas, od Meksika do Patagonije, postoji otprilike 100 vrsta vinove loze, a ipak je fosilni zapis ove uglavnom tropske porodice neujednačen i istorijski pristrasan prema Severnoj Americi i Evroaziji.

2013. godine, naučnici u Muzeju Floride otkrili su fosilizovane semenke grožđa u Indiji, koje su bile skoro 10 miliona godina starije od onih pronađenih u Evropi ili Severnoj Americi. Čak i od tada, Herrera je u potrazi za sličnim otkrićem u zapadnim neotropima Amerike i Kariba.

Zajedno sa 60 miliona godina starim fosilnim semenom koje je ostavila vrsta koju su istraživači nazvali Lithouva susmanii, Herrera i njegov tim su takođe opisali osam drugih fosila semena grožđa u Centralnoj i Južnoj Americi.

Nekoliko fosila je otkriveno u današnjem Panami i Peruu, ali su oni u dalekom srodstvu sa rodovima Starog sveta udaljenim pola sveta. Nekada se smatralo da su ovi rodovi ograničeni na Aziju, ali novo istraživanje sugeriše da se seme šire i brže širom sveta nego što su naučnici cinkali.

Nasuprot tome, 19 miliona godina staro seme iz roda Ampelocissus pronađeno je u Panami i „izuzetno je slično“ živim vrstama na Karibima i u Mezoamerici, što sugeriše da je rod nastao u blizini pre nego što se proširio na druge kontinente.

Čini se da su razlozi za pojavu i širenje svih ovih semenki grožđa vezani za nestanak dinosaurusa . Oni se pojavljuju u fosilnim zapisima tek nakon ovog izumiranja.

„Uvek razmišljamo o životinjama, dinosaurusima, jer su one bile najveće stvari koje su bile pogođene, ali izumiranje je imalo ogroman uticaj i na biljke“, kaže Erera.

„Šuma se sama resetovala, na način koji je promenio sastav biljaka.

Vinova loza uspeva u prenapučenim šumama, gde se uvijaju i okreću kroz podlogu i krošnje, pričvršćujući se za druge biljke za podršku. Bez dinosaurusa koji su podrezivali šume, biljke vinove loze su možda imale prostora za rast.

„Poznato je da velike životinje, kao što su dinosaurusi, menjaju svoje okolne ekosisteme“, objašnjava Karvaljo.

„Mislimo da ako su veliki dinosaurusi lutali šumom, oni su verovatno rušili drveće, efektivno održavajući šume otvorenijim nego što su danas.

Kada naša planeta izgubi život, ne treba dugo da nešto drugo popuni praznine. Ako su Herera i njegove kolege u pravu, možemo zahvaliti velikom izlasku dinosaurusa što je omogućio našoj vrsti da na kraju pripitomi tropsku lozu pre otprilike 8.000 godina.