Mali crv ima ogromna usta i jede svoje prijatelje kada je pod stresom

Nešto prilično monstruozno dešava se nematodi Allodiplogaster sudhausi kada se svede na grickanje dosadne stare gljive. Naučnici su otkrili da razvija ogromna usta i uživa na drugim crvima, uključujući i one iz svoje porodice.

Ovaj novi oblik je nazvan teratostomatozni morf, pri čemu je „teras“ starogrčka reč za čudovište. Dve druge formacije usta su prethodno opisane kod ove vrste crva, što čini ovu promenu oblika broj tri.

Tim koji stoji iza istraživanja, sa Instituta Maks Plank za razvojnu biologiju u Nemačkoj, Univerziteta Indijana u SAD i Instituta za istraživanje šumarstva i šumskih proizvoda u Japanu, smatra da bi ogromna usta mogla biti reakcija na stres.

Pokazalo se da druge nematode (ili okrugli crvi) razvijaju usta i jedu jedni druge kada su date određene dijete, što je podstaklo studiju na A. sudhausi da bliže pogleda ovaj fascinantan i pomalo zastrašujući proces.

„Da bismo posmatrali potencijalne promene u plastičnosti oblika usta kod A. sudhausi, uzgajali smo ove crve na kolekciji dijeta bakterija, gljivica i nematoda“, pišu istraživači u svom radu.

„Zanimljivo je da smo pronašli tri različita odrasla oblika usta kada je A. sudhausi uzgajan na bakteriji Escherichia coli OP50, C. elegans N2 crvima i Penicillium camemberti gljivama.“

Koristeći genetsku analizu, istraživači su uspeli da potvrde da je ova sposobnost morfiranja povezana sa crvom koji ima drugu kompletnu kopiju svog celog genoma, nešto poznato kao duplikacija celog genoma. Dodatne kopije gena daju nematodi dodatnu fleksibilnost da se transformiše.

Tim je zumirao jedan određeni gen i njegovu kopiju, Asu-sul-2-A/B, utvrdivši da ove sekvence kontrolišu formiranje različitih usta – uključujući novootkriveni treći.

Iako će biti potrebno dalje istraživanje da bi se otkrilo kako i zašto A. sudhausi prelazi u kanibalski modus, istraživači smatraju da je to odgovor na stres na prenaseljenost i glad. Široko otvaranje i neselektivno grickanje bilo čega bi dalo crvu prednost u prenaseljenom okruženju ili kada je hrana oskudna.

Biti u stanju da se prilagode promenljivim uslovima i okruženju – koji se u ovoj studiji tehnički naziva plastičnost razvoja – jasno je od ključnog značaja za životinje koje žele da napreduju i za nove transformacije koje su moguće.

„Ukratko, otkriće dodatnog oblika usta povezanog sa kanibalističkim ponašanjem podržava važnost razvojne plastičnosti kao glavnog pokretača morfološke i bihejvioralne diversifikacije“, pišu istraživači.