Egzoplaneta VASP-107b: Otkriće asimetrične atmosfere u svetu čuda

Egzoplaneta VASP-107b, koja se nalazi 200 svetlosnih godina daleko, pokazuje zapanjujuće karakteristike koje su zbunile naučnike. Ova „kokica“ među egzoplanetama, čija je veličina 96 procenata poluprečnika Jupitera, ima gustinu manju od desetine gustine Jupitera, što je čini izuzetno laganom. Nova istraživanja su otkrila da VASP-107b ima asimetričnu atmosferu, sa značajnim razlikama između istočne i zapadne ivice.

Korišćenjem naprednih metoda analize podataka iz teleskopa James Webb (JWST), tim naučnika je prvi put ikada zabeležio ovu vrstu asimetrije tokom tranzita egzoplanete. Kada VASP-107b prolazi ispred svoje zvezde, deo svetlosti zvezde prolazi kroz njenu atmosferu, što omogućava istraživačima da analiziraju njene sastojke. Iako su ranija istraživanja ukazivala na asimetriju u atmosferama drugih egzoplaneta, ovo je prvi put da je to uočeno pomoću spektralnih podataka iz svemira.

Ova otkrića otkrivaju ne samo razlike u temperaturama između istoka i zapada VASP-107b, već i promene u sastavu oblaka. Astronomi smatraju da se ovi fenomeni javljaju zbog ekstremnih uslova koje planeta doživljava tokom svoje orbite. S obzirom na to da VASP-107b ima plimsko zaključavanje, što znači da jedna strana uvek gleda prema svojoj zvezdi, razlike između „dnevne“ i „noćne“ strane mogu značajno uticati na njenu atmosferu.

Zahvaljujući ovim saznanjima, naučnici se nadaju da će nova istraživanja moći da rasvetle i druge egzoplanete u galaksiji, otkrivajući tajne njihovih jedinstvenih atmosfera i hemijskog sastava. Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy, a astronomi veruju da će ovo biti korak napred u razumevanju kompleksnosti egzoplaneta.