Ova čudna, mesnata mrlja jedna je od najranijih životinja na Zemlji

Život na Zemlji je ovih dana prilično komplikovan, ali nije uvek bilo tako. Fosilni zapis nagoveštava jednostavnija vremena, pre milionima godina, kada se svaki organizam sastojao od samo jedne ćelije.

Ali pre oko 575 miliona godina – iz razloga koje možemo samo da nagađamo – složeniji oblici života sa više ćelija počeli su da se pojavljuju u fosilnim zapisima. Zovemo ih Edijakarska biota.

Tragovi jednog od ovih ranih složenih stvorenja upravo su otkriveni u zaleđu Južne Australije, a njegov zamršeni dizajn parira svim ostalim fosilima pre njega. Evo, jedna od najranijih životinja na Zemlji:

U redu, to je spljoštena, kružna mrlja sa misterioznim oblikom znaka pitanja za pukotinu na zadnjici.

Saradnja između američkih naučnika i paleontologa iz Muzeja Južne Australije donosi nam ovu izvanrednu praistorijsku grudu, Kuaestio simpsonorum.

Oni znaju da je to životinja zbog karakteristika koje deli sa živim članovima kraljevstva: više ćelija, sposobnost kretanja i plan tela organizovan u različite polovine.

I pronašli su ne jednu, već više desetina ovih stvari, zajedno sa fosilima u tragovima – otisci njihovih mrljastih tela zauvek sačuvani u sada okamenjenoj prostirci mikroskopskih algi i bakterija u kojima je Kvaestio nekada vrebao.

Neki od ovih otisaka pokazuju blago pomerene obrise različite od tvrđih ivica životinjskog otiska, dokaz da su to bile među prvim životinjama koje su mogle da se kreću samostalno.

„Jedan od najuzbudljivijih trenutaka… bio je kada smo prevrnuli kamen, odbacili ga i uočili ono što je očigledno bio fosil u tragovima iza uzorka Kuaestio – jasan znak da je organizam pokretan; mogao je da se kreće“, evolucionista sa Harvardskog univerziteta biolog Ian Hughes kaže .

Malo manji od veličine ljudskog dlana, karakteristični oblik upitnika Kuaestija – po kome je i dobio ime – razlikuje levu i desnu stranu, znak bilateralne simetrije, zajedno sa ključnim asimetričnim zaokretom.

„Ne postoje drugi fosili iz tog vremena koji su tako definitivno pokazali ovu vrstu organizacije“, kaže geolog sa Državnog univerziteta Floride Skot Evans.

Asimetrija je komponenta savremenih životinja, uključujući ljude, a Kvaestio bi mogao biti samo prvi koji je evoluirao ovu matematički komplikovanu neobičnost.

„Proučavanje istorije života kroz fosile nam govori kako životinje evoluiraju i koji procesi izazivaju njihovo izumiranje, bilo da se radi o klimatskim promenama ili smanjenom kiseoniku“, kaže paleontolog Meri Drozer, vodeći naučnik Nacionalnog parka Nilpena Ediacara, gde je fosil otkriven.

Kao mesto gde se nalaze najstarije fosilne životinje na Zemlji, biota Ediacara, nacionalni park se razmatra za Uneskovu listu svetske baštine, kako bi zaštitio vredne zapise o živoj istoriji naše Zemlje koji sadrži.

„Mi smo jedina planeta za koju znamo da ima život, tako da dok tražimo da pronađemo život na drugim planetama, možemo se vratiti u prošlost na Zemlji da vidimo kako je život evoluirao na ovoj planeti“, kaže Droser.

Ovo istraživanje je objavljeno u časopisu Evolution & Development.