Otkriveno je da proteinska ‘sidra’ igraju ključnu ulogu u delovanju neurotransmitera GABA

Novi tragovi o načinu na koji moždani hemijski transmiter GABA funkcioniše sugerišu da proteinsko ‘sidro’ igra ključnu ulogu u pozicioniranju njegovih receptora u nervnim ćelijama.

Novo istraživanje objavljeno u časopisu Nature Communications otkrilo je da je protein pod nazivom Filamin A odgovoran za usmeravanje receptora do njihovih tačnih mesta u moždanim ćelijama. Ovi receptori kontrolišu moždanu aktivnost kao odgovor na GABA, glavni inhibitorni neurotransmiter u mozgu.

GABA igra ključnu ulogu u mozgu, uključujući kontrolu telesnih pokreta i prenošenje bola. Aktivirajući specifične receptore u mozgu, GABA održava pravilnu moždanu aktivnost usporavanjem električnih impulsa dok putuju između moždanih ćelija.

Otkriće da je protein Filamin A uključen u pozicioniranje ovih receptora na pravo mesto moglo bi omogućiti istraživačima da razviju nove terapije za upravljanje nizom neuroloških poremećaja uključujući multiplu sklerozu.

Davide Calebiro, profesor molekularne endokrinologije na Univerzitetu u Birmingemu i glavni autor rada, rekao je: „Filamin A odgovara na pitanje koje su naučnici postavljali o tome kako GABA može da kontroliše niz funkcija u mozgu. Ponašajući se kao sidro koje precizno pozicionira GABA-B receptore tamo gde su potrebni, omogućava GABA da moduliše čitav niz moždanih funkcija koje su uključene u višestruke neurološke bolesti.

„Dok GABA-A receptor dobija većinu pažnje jer posreduje brze GABA odgovore, brat blizanac B koji posreduje u sporijim odgovorima je izuzetno potencijalna meta leka, a naši nalazi bi mogli imati značajan uticaj u lečenju svega, od multiple skleroze do epilepsije.

„Štaviše, pretpostavljamo da defekti u Filaminu A mogu narušiti normalnu lokalizaciju GABA-B receptora u neuronima, ometajući ispravnu obradu signala u mozgu i na kraju dovodeći do toga da mozak ne može efikasno da komunicira sa ostatkom tela. .“

Uloga Filamina A u aktivnosti GABA otkrivena je zahvaljujući novim pionirskim istraživačkim metodama razvijenim u Centru za membranske proteine i receptore (COMPARE), istraživačkom institutu Univerziteta u Birmingemu u partnerstvu sa Univerzitetom u Notingemu.

Konkretno, upotreba mikroskopskih pristupa sa jednim molekulom i super rezolucije koje je razvila laboratorija Calebiro omogućila je istraživačkom timu da direktno prati pojedinačne receptore i molekule Filamina dok oni interaguju na površini živih ćelija sa nezapamćenim detaljima.