Otkriveno je da male RNK podstiču imuni odgovor na tuberkulozu

Tuberkuloza ubije oko 1,3 miliona ljudi svake godine, što je čini jednom od najsmrtonosnijih zaraznih bolesti na svetu. Sada, molekularni biolog Iohei Kirino, dr. i njegov istraživački tim na Univerzitetu Tomas Džeferson otkrio je da se određeni molekuli RNK kod ljudi sa tuberkulozom drastično razlikuju od onih kod zdravih ljudi.

Nalazi, objavljeni u časopisu Molekularna terapija – nukleinske kiseline, otkrivaju potencijalni put za jačanje imunološkog sistema protiv infekcije.

Mali RNK molekuli poznati kao kratke nekodirajuće RNK pojavljuju se u telu kao odgovor na infekciju. Sekvenciranje RNK iz uzorka krvi je jedan od načina da se sazna kakva je vrsta i koliko različitih RNK molekula je prisutna.

„Međutim, naša prethodna istraživanja su pokazala da postoje velike količine kratkih nekodirajućih RNK u inficiranim ćelijama koje standardno sekvenciranje RNK ne hvata“, kaže dr Kirino.

U studiji koju je predvodio dr. studenta Justina Gumasa, istraživači su modifikovali tipičan način sekvenciranja RNK. Standardne metode sekvenciranja se oslanjaju na dve hemijske karakteristike na krajevima molekula RNK koje mnoge kratke nekodirajuće RNK nemaju.

Dakle, istraživači su prvo tretirali uzorke enzimom koji je opremio svaki molekul RNK ovim karakteristikama. Zatim su uspeli da sekvenciraju sve kratke nekodirajuće RNK kod ljudi sa tuberkulozom i uporede ih sa onima kod zdravih ljudi.

Tim je pronašao mnogo kratkih nekodirajućih RNK koje ranije nisu sekvencirane i mnoge koje aktiviraju imuni sistem. Nalazi ne samo da otkrivaju kako male nekodirajuće RNK podstiču imuni sistem da reaguje na infekciju kao što je tuberkuloza, već takođe pružaju skup potencijalnih terapeutskih ciljeva i biomarkera za procenu težine imunog odgovora.

„Tokom infekcije, mislimo da ove male nekodirajuće RNK deluju kao pojačivač imuniteta“, kaže dr Kirino. „Verujemo da postoji RNK put u telu koji pokreće imuni odgovor na infekciju tuberkulozom.“