Otkrivena nova ultra-vrela egzoplaneta veličine Neptuna

Koristeći NASA-in satelit za istraživanje tranzitnih egzoplaneta (TESS), međunarodni tim astronoma je otkrio novu egzoplanetu. Novootkriveni vanzemaljski svet, označen kao TOI-3261b, je skoro veličine Neptuna i njegova ravnotežna temperatura prelazi 1.700 K. Nalaz je objavljen u istraživačkom radu objavljenom 5. jula na serveru za pre-štampanje arXiv.

Do danas, TESS je identifikovao više od 7.200 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih su 482 potvrđene. Od svog lansiranja u aprilu 2018. godine, satelit je sproveo istraživanje oko 200.000 najsjajnijih zvezda u blizini Sunca u cilju traženja tranzitnih egzoplaneta — od malih, stenovitih svetova do gasovitih divova.

Još jedan TOI koji prati TESS nedavno je potvrdila grupa astronoma na čelu sa Emom Nabbie sa Univerziteta Južnog Kvinslenda u Australiji. Oni navode da je tranzitni signal identifikovan u svetlosnoj krivulji TOI-3261, zvezde glavnog niza K-tipa udaljene oko 972 svetlosne godine, uzrokovan planetom.

„Potvrđujemo da je TOI-3261 b planeta kroz više, nezavisnih metoda detekcije. Iz zemaljskih opservatorija nalazimo tranzitne signale na meti, reprodukujući signale koje je prvi put video TESS“, objasnili su istraživači.

TOI-3261 b ima radijus od približno 3,82 zemaljskih radijusa, stoga je samo oko 2% manji od Neptuna. Međutim, novootkrivena egzoplaneta ima neobično veliku masu za svoju veličinu — oko 30,3 zemaljske mase. Ovi rezultati daju visoku zapreminsku gustinu od 3,0 g/cm 3 .

TOI-3261 b kruži oko svog domaćina svakih 0,88 dana na udaljenosti od 0,017 AJ od njega. Zbog toga je klasifikovana kao planeta ultra kratkog perioda (USP), i do sada je tek četvrta poznata USP veličine Neptuna. Štaviše, blizina planete matičnoj zvezdi, koja ima efektivnu temperaturu od oko 5.070 K, sugeriše da je ovaj ekstrasolarni svet ultra-vruć — sa procenjenom ravnotežnom temperaturom na nivou od 1.722 K.

Na osnovu prikupljenih podataka, astronomi pretpostavljaju da TOI-3261 b zadržava gasni omotač, sa jezgrom potencijalno obogaćenim vodom. Oni procenjuju da ovaj gasni omotač čini oko 5% ukupne mase planete, što je druga najveća frakcija među poznatim USP-ovima veličine Neptuna.

Kada je u pitanju zvezda TOI-3261, ona ima spektralni tip K1,5 V i oko 13% je manja i manje masivna od Sunca. Zvezda je procenjena na 6,5 milijardi godina i njena metalnost je na nivou od 0,11 dek.

Sumirajući rezultate, autori rada napominju da je TOI-3261 b odlična meta za praćenje atmosferskih posmatranja. Takve studije bi se mogle sprovesti korišćenjem svemirskih opservatorija kao što je svemirski teleskop Džejms Veb (JVST).