Otkrivena nova topla egzoplaneta Jupitera

Međunarodni tim astronoma otkrio je novu toplu Jupiterovu egzoplanetu koja kruži oko udaljene zvezde tipa G. Novootkriveni vanzemaljski svet, označen kao TOI-4515 b, po veličini je sličan Jupiteru, ali oko dva puta masivniji od njega. Nalaz je detaljno opisan u radu objavljenom 20. novembra na serveru za pre-štampanje arXiv.

TESS trenutno vrši istraživanje oko 200.000 najsjajnijih obližnjih zvezda sa glavnim ciljem traženja tranzitnih egzoplaneta. Do sada je identifikovano skoro 7.000 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih su 402 potvrđene.

Topli Jupiteri su planete gasovitih džinova sa orbitalnim periodima između 10 i 200 dana. To ih čini izazovnim ciljevima za otkrivanje tranzita i praćenje radijalnih brzina (RV) u poređenju sa njihovim kolegama sa kraćim orbitama, nazvanim vrući Jupiteri.

Sada, grupa astronoma predvođena Ilarijom Karleom sa Univerziteta La Laguna, Španija, izveštava o otkriću novog toplog Jupitera — sa orbitalnim periodom od približno 15,26 dana. Koristeći TESS, identifikovali su tranzitni signal u svetlosnoj krivulji TOI-4515 — G-zvezdi koja je nešto manja i manje masivna od Sunca, koja se nalazi na udaljenosti od oko 632 svetlosne godine.

Planetarna priroda ovog signala potvrđena je naknadnim merenjima radijalne brzine pomoću spektrografa HARPS-N na nacionalnom teleskopu Galileo koji se nalazi na ostrvu La Palma na Kanarskim ostrvima, Španija.

Novootkrivena egzoplaneta TOI-4515 b ima radijus od 1,09 Jupiterovih radijusa i njena masa je približno 2,01 Jupiterove mase, što daje gustinu od oko 1,95 g/cm 3 . Ovoj planeti je potrebno 15 dana i šest sati da opkoli svog domaćina na ekscentričnoj orbiti (sa ekscentriitetom od 0,46), na udaljenosti od skoro 0,12 AJ od nje. Procenjuje se da je ravnotežna temperatura TOI-4515 b 705 K.

Kada je u pitanju matična zvezda TOI-4515, ona ima spektralni tip G8/G9 i stara je oko 1,2 milijarde godina. Zvezda ima radijus od 0,875 solarnih radijusa, a njena masa je 0,92 solarne mase. Efektivna temperatura TOI-4515 se procenjuje na oko 5.400 K, dok je utvrđeno da je njegova metalnost na nivou od 10 procenata iznad solarne metalnosti.

Pokušavajući da objasne visok ekscentricitet orbite TOI-4515 b i relativno visoku gustinu planete, astronomi pretpostavljaju da bi to moglo biti rezultat nasilne dinamičke prošlosti koju karakterišu sudari planeta.

„Mogućnost je da se u sistemu formiralo više gasnih giganta. Nakon što se gasni disk raspršio, ovi gasni giganti su možda iskusili interakcije, kao što su rasejanje planeta-planeta ili sekularne interakcije, koje su dovele do pobuđivanja ekscentrične orbite TOI-4515 b“, objasnili su istraživači.

Autori rada su zaključili da su potrebna dalja posmatranja sistema TOI-4515, kao što je snimanje pomoću adaptivnih optičkih instrumenata kako bi se potvrdila ova hipoteza.