Otkriven novi milisekundni pulsar

Koristeći Green Bank Telescope (GBT), astronomi su posmatrali globularno jato poznato kao Terzan 6. Otkrili su novi pulsar od milisekundi koji je verovatno povezan sa ovim jatom. Nalaz je objavljen u istraživačkom radu objavljenom 17. septembra na serveru za pre-štampanje arXiv.

Pulsari su visoko magnetizovane, rotirajuće neutronske zvezde koje emituju snop elektromagnetnog zračenja. Najbrže rotirajući pulsari, sa periodima rotacije ispod 30 milisekundi, poznati su kao milisekundni pulsari (MSP). Astronomi pretpostavljaju da se formiraju u binarnim sistemima kada se prvobitno masivnija komponenta pretvori u neutronsku zvezdu koja se zatim vrti usled nakupljanja materije iz sekundarne zvezde.

Terzan 6 je galaktičko globularno jato bogato metalom, kolapsirano jezgrom, na udaljenosti od oko 21.800 svetlosnih godina. Iako je jato poznato decenijama, do sada u njemu nisu otkriveni pulsari. Međutim, njegova visoka stopa susreta sa zvezdama sugeriše da može da sadrži desetine takvih objekata.

Sada, tim astronoma na čelu sa Shi-Jie Gaoom sa Univerziteta Nanjing u Kini izveštava o otkrivanju novog MSP-a, koji bi mogao biti prvi poznati pulsar u Terzan 6. Otkriće je rezultat ciljane pretrage ovog klastera sa GBT na C-opsegu (4–8 GHz).

„Ovde izveštavamo o otkriću pulsara od 5,33 ms povezanog sa Terzanom 6, koji se naziva PSR J1751–3116A“, napisali su istraživači.

Kao što je navedeno u radu, PSR J1751–3116A ima period okretanja od približno 5,33 milisekundi, dok je njegova mera disperzije oko 383,08 pc/cm -3. Dobijena mera disperzije snažno podržava vezu između PSR J1751–3116A i Terzan 6.

Studija je otkrila da je gustina fluksa PSR J1751–3116A na 6,0 GHz na nivou od 3,0 µJi. Pod pretpostavkom da je spektralni indeks -1,4, astronomi su procenili da je gustina fluksa pulsara na 1,44 GHz približno 23 µJi.

Autori rada pretpostavljaju da je PSR J1751–3116A izolovani pulsar milisekundi, što je u skladu sa klasifikacijom Terzana 6 kao jata sa kolapsom jezgra. Oni primećuju da se PSR J1751–3116A potencijalno formira kroz dinamičke interakcije.

Sumirajući rezultate, istraživači napominju da se nadaju daljim otkrićima pulsara u Terzanu 6 uz korišćenje postojećih radio-teleskopa na višim frekvencijama.

„Uzimajući u obzir izuzetno visoku stopu susreta sa zvezdama, očekuje se da će osetljivije pretrage poput korišćenja GBT-a i MeerKAT-a (npr. TRAPUM, MeerKAT veliki projekat istraživanja) dovesti do daljih otkrića pulsara u Terzanu 6“, zaključuju naučnici.