Otkriven mogući protivotrov za najsmrtonosniju gljivu

Istraživači su u utorak rekli da već široko korišćena medicinska boja smanjuje otrovne efekte pečuraka smrti kod miševa, podižući nadu u prvi ciljani protivotrov za najsmrtonosniju gljivu na svetu.

Tim predvođen Kinom rekao je da boja, koja tek treba da bude testirana kao protivotrov na ljudima, ali je već odobrena od strane američke Uprave za hranu i lekove (US FDA) za druge upotrebe, ima potencijal da „spasi mnoge živote“.

Procenjuje se da Amanita phalloides, opšte poznata kao smrtonosna kapica, uzrokuje više od 90 procenata svih smrtnih slučajeva od trovanja pečurkama širom sveta.

Često podsećaju na druge vrste pečuraka koje ljudi vole da beru u divljini – ali jedenje samo polovine jedne može izazvati smrtonosno zatajenje jetre ili bubrega.

Iako je izvorno poreklom iz Evrope, kape smrti su se proširile širom sveta, uzrokujući više od 38.000 bolesti i skoro 800 smrtnih slučajeva samo u Kini između 2010. i 2020. godine.

Za novu studiju objavljenu u časopisu Nature Communications, istraživači su pokušali da ciljaju alfa-amanitin, glavni toksin koji proizvode pečurke.

Koristili su CRISPR skrining na nivou genoma, relativno novu tehniku koja je pomogla istraživačima da shvate ulogu specifičnih gena u infekcijama i trovanju.

Tim je ranije koristio tehnologiju da pronađe potencijalni protivotrov za meduzu, jednu od najotrovnijih životinja na svetu.

CRISPR skrining je identifikovao da je protein STT3B ključni krivac za toksične efekte trovanja smrtnom kapom.

Tim je pretražio bazu podataka o lekovima koje je već odobrila američka FDA i pronašao jedan koji bi potencijalno mogao da blokira protein.

To je fluorescentna boja koja se zove indocijanin zelena, koja se primenjuje intravenozno. Već decenijama se široko koristi u SAD, Evropi i drugde za dijagnostičko snimanje, omogućavajući lekarima da mere funkciju jetre i srca.

Ćaoping Vang, istraživač sa kineskog univerziteta Sun Jat-sen i viši autor studije, rekao je za AFP da je „nakon što je otkrio ovu neočekivanu vezu, istraživački tim razumljivo bio zatečen“.

Tim je prvo testirao antidot na ćelijama jetre u petrijevoj posudi, a zatim na miševima.

U oba slučaja, „pokazalo je značajan potencijal u ublažavanju toksičnog uticaja“ trovanja pečurkama, rekao je Vang.

„Ovaj molekul ima ogroman potencijal za lečenje slučajeva trovanja ljudskim pečurkama i mogao bi da označi prvi specifični antidot sa ciljanim proteinom“, rekao je on.

„Mogao bi spasiti mnoge živote ako je efikasan kod ljudi kao i kod miševa.“

Tim sada namerava da sprovede ispitivanja na ljudima koristeći boju kao protivotrov za smrt.

Ekstrakt iz semena čička nazvan silibinin se ranije koristio za lečenje trovanja smrću, ali je ostalo nejasno kako tačno funkcioniše.