Otkriće menja razumevanje istorije vode na Mesecu

Novo istraživanje postdoktorskog saradnika sa Zapadnog univerziteta pokazuje da je rana lunarna kora, koja čini površinu Meseca, bila znatno obogaćena vodom pre više od 4 milijarde godina, u suprotnosti sa ranijim shvatanjima. Ovo otkriće je navedeno u studiji objavljenoj danas (15. januara) u časopisu Nature Astronomy.

Radeći sa meteoritom koji je klasifikovala kao onaj koji je došao sa Meseca dok je studentkinja na Otvorenom univerzitetu (UK), Tara Hejden identifikovala, po prvi put, mineral apatit (najčešći fosfat) u uzorku rane lunarne kore .

Istraživanje nudi uzbudljive nove dokaze da je rana Mesečeva kora sadržavala više vode nego što se prvobitno mislilo, otvarajući nova vrata proučavanju lunarne istorije.

„Otkriće apatita u ranoj mesečevoj kori po prvi put je neverovatno uzbudljivo – jer konačno možemo da počnemo da sastavljamo ovu nepoznatu fazu lunarne istorije. Otkrivamo da je mesečeva rana kora bila bogatija vodom nego što smo očekivali, i da je bila nestabilna stabilni izotopi otkrivaju još složeniju istoriju nego što smo ranije znali“, rekao je Hejden, koji trenutno radi kao kosmohemičar sa poznatim planetarnim geologom Gordonom „Ozom“ Osinskim u Vestern-ovom odeljenju za nauke o Zemlji.

„Lunarni meteoriti otkrivaju nove, uzbudljive delove evolucije Meseca i proširuju naše znanje izvan uzoraka prikupljenih tokom misija Apolo. Kako nova faza istraživanja Meseca počinje, nestrpljiv sam da vidim šta ćemo naučiti sa udaljene strane Meseca, “, rekao je Hejden.

Prvo se pretpostavljalo da su uzorci iz Apolo-a bili „isparljivi-siromašni” po povratku sa Meseca, što je dovelo do široko poznatog opisa meseca kao „suv od kostiju”.

Alberto Saal i drugi istraživači su 2008. otkrili prisustvo značajnih količina vode i drugih isparljivih materija u staklenim perlama iz kolekcije uzoraka Apolo. Ovo je predstavljalo petnaest godina ponovne analize uzoraka Apolo, dok su novopronađeni lunarni meteoriti otkrili da je Mesec imao mnogo više vode na svojoj površini.

„Najviše znamo o istoriji vode na Mesecu iz uzoraka Apolo, ali se smatra da ti uzorci predstavljaju samo oko pet odsto cele površine Meseca“, rekao je Hejden. „Dok ne dobijemo više uzoraka u predstojećim misijama Artemis, jedini drugi uzorci sa površine koje imamo su meteoriti.“

Haiden je otkrila na Otvorenom univerzitetu tokom svog doktorata. studije dok verifikuje uzorak stene za kolekcionar kao lunarni meteorit. Pored identifikacije, pokazalo se da uzorak sadrži ključni podatak o vodi na Mesecu.

„Imao sam toliko sreće da meteorit ne samo da je došao sa Meseca, već je i neverovatno imao hemiju koja je tako važna za naše razumevanje minerala koji sadrže vodu na Mesecu“, rekao je Hejden.

Ovaj rad je bio fokusiran prvenstveno na mineral apatit, koji u svojoj mineralnoj strukturi sadrži isparljive elemente. Apatit je pronađen u svim tipovima lunarnih stena osim staklenih perli i feroanortozita, koji predstavljaju ranu mesečevu koru. Poznato je da je grupa feroanskih anortozita neverovatno stara (4,5–4,3 milijarde godina) i jedina je vrsta stena za koju se zna da je nastala direktno iz okeana lunarne magme — kada je Mesec bio skoro u potpunosti otopljen.

Otkriće apatita u ovoj vrsti stene omogućilo je po prvi put direktno ispitivanje ove nepoznate faze u lunarnoj evoluciji.

„Rasotkrivanje istorije vode u najranije formiranoj lunarnoj kori pre otprilike 4,5 milijardi godina važno je za poboljšanje našeg razumevanja porekla vode u Sunčevom sistemu. Uzorci drevnih stena sa Meseca u obliku lunarnih meteorita pružaju odličnu priliku za preduzimanje takvih istraživanja“, rekao je Maheš Anand, profesor planetarne nauke i istraživanja na Otvorenom univerzitetu i Haidenov formalni vodeći supervizor.

Hejden kaže da je tajming otkrića savršen jer se misije NASA Artemis pripremaju za lansiranje, a istraživači, uključujući njenog trenutnog supervizora, razvijaju programiranje i ciljeve za astronaute.

„Dugo se verovalo da je lunarna površina isušena hiljadama, pa čak i milionima godina, ali možda bi na površini Meseca moglo biti više vode nego što smo mislili i samo treba da pronađemo način da je izvučemo, “, rekao je Hejden.

Osinski je podjednako uzbuđen zbog potencijalnih mogućnosti ovog novog otkrića.

Prošle godine, Osinski je izabran za NASA-in geološki tim koji razvija nauku o površini za prvu misiju sletanja na Mjesec sa posadom u više od 50 godina. On će se pridružiti svojim kolegama u naučnoj zakulisnici kontrole misije u NASA-inom svemirskom centru Džonson u Hjustonu, pružajući podršku tokom misije Artemis III.

„Tarina otkrića su super uzbudljiva i uključiće se u našu strategiju uzorkovanja za misiju Artemis III gde se nadamo da ćemo identifikovati i uzorkovati neke od najranijih kora na Mesecu“, rekao je Osinski.