Otključavanje uvida u biodiverzitet iz tropskih Anda

Uprkos tome što su domaćini nekim od najraznovrsnijih svetskih bioraznolikih ekosistema i hitnosti izazova očuvanja u regionu, istraživači u Boliviji, Ekvadoru i Peruu često se bore da svoje jedinstvene uvide u ove složene ekosisteme podele sa globalnom naučnom zajednicom. Ovo rezultira „prazninom u objavljivanju“, gde ključno znanje o biodiverzitetu iz regiona ostaje nedovoljno zastupljeno u globalnim razgovorima.

Neiskorišćeno znanje, globalni uticaj

„Tropski Andi imaju bogato lokalno znanje o biodiverzitetu, ali naš rad ostaje uglavnom nevidljiv. ističe koautor Luciju Kastro Vergara iz Asociacion para la Conservacion de la Cuenca Amazonica (ACCA). „Dok su susedne zemlje poput Brazila, Meksika i Kolumbije plodni izdavači, Tropski Andi zaostaju, ostavljajući neiskorišćeni rezervoar znanja o biodiverzitetu nedostupan globalnoj naučnoj zajednici.

Da bismo rešili ovaj disparitet, sproveli smo sveobuhvatnu studiju koja je sada objavljena u PLOS ONE koja je kombinovala detaljna istraživanja više od 500 naučnika širom regiona sa ciljanim radionicama osmišljenim da pomognu istraživačima da prevaziđu prepreke za objavljivanje.

Rezultati ankete su istakli nekoliko međusobno povezanih izazova koji doprinose nižim stopama objavljivanja istraživača u tropskim Andima, uključujući:

Iznenađujuće je da su ogromna većina učesnika bili iskusni profesionalci sa visokim stepenom obrazovanja, pri čemu je oko dve trećine izjavilo da su istraživanja spremna za objavljivanje. Ovo naglašava obilje neiskorišćenih naučnih doprinosa i naglašava lične i sistematske prepreke objavljivanju njihovog rada.

Da bi prevazišli ove izazove, ispitanici su predložili strategije fokusirane na:

S obzirom da se gubitak biodiverziteta ubrzava usled ljudskih aktivnosti i klimatskih promena, zatvaranje ovog jaza u publikaciji je od vitalnog značaja za politike očuvanja zasnovane na dokazima i održivi razvoj u tropskim Andima.

Naša studija nudi opipljiv putokaz za negovanje lokalnog naučnog znanja kako bi se obogatio globalni ekosistem znanja. Osnaživanjem glasova lokalnih istraživača, možemo otključati puni potencijal ovog nezamenljivog regiona za informisanje o naporima za očuvanje zasnovanim na dokazima i održivom razvoju.

„S obzirom na hitnost ekoloških pitanja našeg regiona, moramo da ponudimo praktična rešenja koja ubrzavaju prenos znanja u donošenje odluka i uzdižu lokalna istraživanja kako bismo osigurali da su njihovi uvidi deo globalnog naučnog diskursa“, rekao je koautor dr Migel Fernandez (iDiv, MLU).