Oralni probiotik obećava za lečenje bolesti suvog oka u studiji na miševima

U studiji koju je sprovela istraživačka grupa na Medicinskom koledžu Bejlor, utvrđeno je da oralna primena komercijalno dostupnog probiotičkog soja bakterije poboljšava bolest suvog oka na životinjskom modelu. Nalazi su predstavljeni na ASM Microbe 2023, godišnjem sastanku Američkog društva za mikrobiologiju.

Suvo oko, uobičajeno stanje u kojem suze koje proizvodi oko ne mogu da održe oko dovoljno podmazano, pogađa otprilike 1 od 20 ljudi u Sjedinjenim Državama. Može izazvati peckanje i peckanje oka, upalu, zamagljen vid i osetljivost na svetlost. Ekstremni slučajevi mogu dovesti do oštećenja površine oka ako se ne leče. Najčešći tretmani uključuju primenu kapi za oči, gela ili masti. Ovaj novi, nekonvencionalni tretman uključuje bakterije u crevnom traktu.

Predstavljajući autor Laura Schaefer, dr, sa Bejlor koledža medicine u Hjustonu, Teksas, rekla je: „’Prijateljske’ bakterije koje žive u ljudskom gastrointestinalnom traktu povezane su sa zdravljem i zaštitom od bolesti u mnogim delovima tela , uključujući creva, mozak i pluća. Stoga nije iznenađujuće da mikrobiom creva takođe utiče na naše oči.“

Prethodni rad ove istraživačke grupe pokazao je da su miševi kojima su date crevne bakterije od pacijenata sa Sjogrenovim sindromom kod ljudi sa teškim suvim okom razvili goru bolest oka u suvim uslovima od miševa kojima su date crevne bakterije od zdravih ljudi. Ovo sugeriše da crevne bakterije zdravih ljudi pomažu u zaštiti površine oka u suvim uslovima.

Jedan mogući način lečenja suvog oka bi uključivao probiotičke bakterije koje imaju slične zaštitne efekte. Grupa je ovo istražila korišćenjem oralno primenjenog probiotičkog bakterijskog soja, Limosilactobacillus reuteri DSM17938, u modelu miša sa suvim okom. DSM17938 je komercijalno dostupan probiotički soj bakterija koji je proizveden od ljudi koji je već pokazao zaštitne efekte na crevima i imuni sistem kod ljudi i miševa, ali nije testiran u kontekstu zdravlja očiju.

Miševi su prvo lečeni antibioticima, koji ubijaju mnoge „prijateljske“ bakterije koje žive u crevima. Zatim su bili izloženi veoma suvim uslovima i hranjeni su dnevnim dozama bilo probiotičkih bakterija ili fiziološkim rastvorom kao kontrola. Posle 5 dana, oči su pregledane na bolest.

Miševi koji su hranjeni probiotičkim bakterijama imali su zdravije i netaknute površine rožnjače. Pored toga, ovi miševi su imali više peharastih ćelija u očnom tkivu, koje su specijalizovane ćelije koje proizvode mucin, esencijalnu komponentu u suzama. Uzeti zajedno, ovi podaci sugerišu da bi pravi oralni probiotik mogao pomoći u lečenju i upravljanju simptomima suvog oka.