Nove teorije o misterioznim radio krugovima u svemiru

Misteriozni radio krugovi u dubokom svemiru, poznati kao ORC-ovi, koji su zbunili astronome od svog otkrića 2019. godine, možda sada imaju objašnjenje. Prema novoj analizi, ovi krugovi su udarni talasi oblikovani ogromnim vetrovima koji duvaju iz galaksija u njihovim centrima. Ove galaksije su posebno zanimljive jer su prošle kroz period izbijanja zvezda, gde intenzivno formiraju zvezde, a eksplozije tih masivnih zvezda stvaraju vetrove koji izbijaju iz galaksija. Ovi vetrovi se potom potiskuju napolje, hvatajući se u snažne, sferne izlive koji stvaraju front udarca. Analiza takođe otkriva da su ORC-ovi povezani s galaktičkim odlivom, najverovatnije nakon perioda intenzivnog zvezdanog praska u galaksiji.

Ovi radio krugovi, ili ORC-ovi, prilično su tačno onako kako zvuče. To su krugovi u dubokom svemiru koje su detektovali moćni radio-teleskopi, i to samo radio-teleskopi; nisu detektovani na drugim talasnim dužinama. Takođe izgledaju svetlije oko ivica, poput mehurića. Astronomi su bili zbunjeni jer ovi objekti ne odgovaraju uobičajenim astrofizičkim objektima poput zvezdanih jata, galaksija ili supernova.

Radio emisija ovih krugova pomalo liči na svetlost koja se vidi u drugim udarnim talasima, a prividni sferni oblik podseća na objekte poput planetarnih maglina ili ostataka supernove, samo mnogo, mnogo veće. Astronomi su bili zbunjeni jer ovi objekti ne odgovaraju uobičajenim astrofizičkim objektima poput zvezdanih jata, galaksija ili supernova.

Otkriće da svaki od ovih ORC-ova ima galaksiju u svom centru bacilo je svetlo na njihovo poreklo, ali pitanje je ostalo kako su nastali i zašto emituju radio talase. Novo istraživanje, koje je vođeno od strane astrofizičarke Alison Koil sa Univerziteta Kalifornije u San Dijegu, pruža nove uvide u ovu zagonetku.

Astrofizičari su se zapitali da li postoji veza između ORC-ova i galaksija koje prolaze kroz period intenzivnog formiranja zvezda, poznatog kao zvezdani prasak. Koil i njen tim koristili su VM Keck opservatoriju kako bi dobili optičke podatke o jednom od ORC-ova. Analizirajući ove podatke, otkrili su gomilu zvezda u centru ORC-a stare oko 6 milijardi godina. Ovo ukazuje na to da je galaksija doživela fazu intenzivnog formiranja zvezda koja se završila pre oko milijardu godina.

Sledeći korak bio je sprovesti kompjuterske simulacije kako bi se utvrdilo da li je ova faza formiranja zvezda mogla proizvesti mehur koji se širi oko galaksije i stvara ORC. Rezultati sugeriraju da je to moguće ako galaktički vetar, brzinom od oko 450 kilometara u sekundi, izlazi iz galaksije tokom perioda intenzivnog zvezdanog praska, stvarajući mehur koji emituje radio talase.

Ovo istraživanje otvara nova pitanja o prirodi i učestalosti ORC-ova. Koliko dugo traje ORC pre nego što postane previše slab da bi se video? Koliko je česta pojava? Da li se to dešava svim galaksijama koje prolaze kroz fazu intenzivnog formiranja zvezda ili postoje posebni uslovi? Bez obzira na to, ovo istraživanje pruža dragocene uvide u misteriozne radio krugove u svemiru i unapređuje naše razumevanje procesa unutar galaksija tokom njihovog evolutivnog puta.