Novootkriveni genetski poremećaj izaziva retku bolest pluća

U nedavnoj studiji, istraživači sa Univerziteta Rokfeler i drugih institucija otkrili su nikada ranije dokumentovani genetski poremećaj koji uzrokuje nepravilno funkcionisanje makrofaga.

Makrofag je jedan od najvažnijih stanovnika tela. Što na grčkom znači „veliki jedač“, ova imunološka ćelija konzumira i vari problematične elemente od mikroba i ćelija raka do prašine i ostataka. Makrofagi su posebno važni u plućima, gde se bore protiv bakterijske infekcije i čiste pluća od viška surfaktanta, sloja bogatog proteinima i lipidima koji je neophodan za zdravu funkciju, ali može stvoriti lepljivo nakupljanje ako se ne kontroliše.

U svojoj studiji, istraživači su došli do otkrića tako što su izvukli neočekivanu vezu između odabrane grupe bolesne dece. Tokom svog života, ovo devetoro dece se borilo sa teškim bolestima kao što su plućna alveolarna proteinoza (PAP), progresivna policistična bolest pluća i rekurentne bakterijske i virusne infekcije zbog kojih su ostajali bez daha iz pluća često pogođenih cistama.

Ali, kako su otkrili genomski podaci, deca su imala još jednu karakteristiku: odsustvo hemijskog receptora koji bi trebalo da pokrene alveolarne makrofage. Ovo je prvi put da je ovaj nedostajući receptor, nazvan CCR2, povezan sa bolešću. Istraživači, uključujući Rokfelerovog Jean-Laurent Casanova i Institut Imagine Anna-Lena Neehus, nedavno su objavili svoje rezultate u Cell.

Studija je takođe otkrila da deci nedostaje polovina njihovih alveolarnih makrofaga, koji se nalaze u vazdušnim kesama pluća.

„Bilo je iznenađujuće otkriti da je CCR2 toliko neophodan za pravilno funkcionisanje alveolarnih makrofaga“, kaže Casanova. „Kada je reč o odbrani i čišćenju pluća, ljudi bez toga rade sa dvostrukim gubitkom.

Hemijska komunikacija

Zvanično poznatiji kao hemokinski receptor 2 motiva C-C, CCR2 se nalazi na površini alveolarnih makrofaga, neka vrsta monocita (ili belih krvnih zrnaca). Reaguje na prisustvo hemijskog liganda, ili vezujućeg molekula, poznatog kao CCL-2, koji se takođe eksprimuje monocitima.

Receptor i ligand rade zajedno da prizovu makrofage na mesto infekcije i da održe odgovarajući nivo surfaktanta; premalo može dovesti do kolapsa plućnog tkiva, a previše može dovesti do suženih disajnih puteva.

Među ovim imunim ćelijama je prvi autor Neehus, iz Casanovine laboratorije na Institutu Imagine u Parizu, tražio dokaze o genetskim nedostacima koji bi mogli da promene njihovo ponašanje. Dok je pregledavala genomske podatke o 15.000 pacijenata u bazi podataka, pronašla je dve sestre Alžirke, tada stare 13 i 10 godina, kojima je dijagnostikovan teški PAP, sindrom u kojem se nakuplja surfaktant i razmena gasova koja se odvija u alveolama. je ometano.

Oko 90% slučajeva PAP uzrokovano je antitelima koja osakaćuju protein koji stimuliše rast belih krvnih zrnaca koji se bore protiv infekcija. Devojčice, međutim, nisu imale PAP autoantitela. Umesto toga, nisu imali CCR2 – novo identifikovanu genetsku mutaciju. Možda je njegov nedostatak povezan sa njihovim plućnim stanjima, pomisli Neehus.

„Izgledalo je zanimljivo i obećavajuće“, priseća se ona.

Ubrzo je pronašla sedmoro druge dece u kohorti koja je imala istu CCR2 mutaciju i ozbiljna oboljenja pluća: još dva para braće i sestara i jedan trio braće i sestara. Bili su iz Sjedinjenih Država i Irana.