Kako i zašto dijete sa visokim sadržajem šećera i masti izazivaju bolest jetre

Novo istraživanje sa Medicinskog fakulteta Univerziteta u Misuriju uspostavilo je vezu između zapadnjačke ishrane bogate mastima i šećerom i razvoja bezalkoholne bolesti masne jetre, vodećeg uzroka hronične bolesti jetre.

Istraživanje, zasnovano u Roi Blunt NektGen Precision Health Building u MU, identifikovalo je mikrobne i metaboličke faktore koji doprinose zapadnjačkoj ishrani izazvane bolestima jetre, unapređujući naše razumevanje osovine creva i jetre, a zauzvrat razvoj dijetetskih i mikrobnih intervencija. za ovu globalnu zdravstvenu pretnju.

„Upravo počinjemo da shvatamo kako hrana i mikrobiota creva interaguju da bi proizveli metabolite koji doprinose razvoju bolesti jetre“, rekao je glavni istraživač, Guangfu Li, Ph.D., DVM, vanredni profesor na odeljenju za hirurgiju i Odeljenje za molekularnu mikrobiologiju i imunologiju. „Međutim, specifične bakterije i metaboliti, kao i osnovni mehanizmi do sada nisu bili dobro shvaćeni. Ovo istraživanje otkriva kako i zašto.“

Crijeva i jetra imaju blisku anatomsku i funkcionalnu vezu preko portalne vene. Nezdrava ishrana menja mikrobiotu creva, što dovodi do stvaranja patogenih faktora koji utiču na jetru. Hranjenjem miševa hranom sa visokim sadržajem masti i šećera, istraživački tim je otkrio da su miševi razvili crevnu bakteriju zvanu Blautia producta i lipid koji je izazvao upalu jetre i fibrozu. To je, zauzvrat, izazvalo kod miševa da razviju nealkoholni steatohepatitis ili bolest masne jetre, sa sličnim karakteristikama kao kod ljudi.

„Bolest masne jetre je globalna zdravstvena epidemija“, rekao je Kevin Stejvli-O’Kerol, MD, Ph.D., profesor na odeljenju za hirurgiju, jedan od vodećih istraživača. „Ne samo da postaje vodeći uzrok raka jetre i ciroze, već i mnogi pacijenti koje vidim sa drugim vrstama raka imaju bolest masne jetre, a to ni ne znaju. Često im to onemogućava da se podvrgnu potencijalno kurativnim operacijama za drugi kanceri.“

Kao deo ove studije, istraživači su testirali lečenje miševa koktelom sa antibiotikom koji je davan preko vode za piće. Otkrili su da je lečenje antibioticima smanjilo upalu jetre i akumulaciju lipida, što je rezultiralo smanjenjem bolesti masne jetre. Ovi rezultati sugerišu da promene u mikrobioti creva izazvane antibioticima mogu potisnuti inflamatorne odgovore i fibrozu jetre.

Li, Stavelei-O’Carroll i kolega glavni istraživač R. Scott Rektor, dr., direktor NektGen Precision Health Building i privremeni viši pomoćnik dekana za istraživanje—deo su NektGen Precision Health, inicijative za proširenje saradnje u personalizovanu zdravstvenu zaštitu i prevođenje interdisciplinarnih istraživanja u korist društva.

Studija „Zapadna dijeta doprinosi patogenezi nealkoholnog steatohepatitisa kod mužjaka miševa preko remodeliranja crevne mikrobiote i povećanja proizvodnje 2-oleoilglicerola“ nedavno je objavljena u Nature Communications. Autori izjavljuju da nemaju sukoba interesa u vezi sa studijom.