Astronomi otkrivaju ultra-kratkoperiodnu super-Zemlju

Koristeći NASA-in transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), međunarodni tim astronoma otkrio je novu egzoplanetu ultra kratkog perioda. Novootkriveni vanzemaljski svet, nazvan Volf 327 b, je nešto veći i oko 2,5 puta masivniji od Zemlje. Nalaz je objavljen u radu objavljenom 22. januara na serveru za pre-štampanje arXiv.

Do danas, TESS je identifikovao preko 7.000 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih je 415 do sada potvrđeno. Od svog lansiranja u aprilu 2018. godine, svemirska letelica je sprovela istraživanje oko 200.000 najsjajnijih zvezda u blizini Sunca sa ciljem da traži tranzitne egzoplanete — od malih, stenovitih svetova do gasovitih giganata.

Grupa astronoma na čelu sa Felipeom Murgasom sa Univerziteta La Laguna, Španija, sada izveštava o potvrdi još jednog TOI-a koji je nadgledao TESS. Prema nedavno objavljenoj studiji, tranzitni signal je identifikovan u svetlosnoj krivulji Volf 327 – obližnje M-patuljaste zvezde. Planetarna priroda ovog signala je potvrđena naknadnom fotometrijom, snimanjem visoke rezolucije i merenjima radijalne brzine (RV).

„Otkrivanje tranzitnih događaja vodila je NASA-ina misija TESS, a posmatranja sa zemlje su potvrdila da se tranzitni događaji dešavaju na zvezdi Volf 327. Naknadna RV merenja obavljena spektrografom CARMENES su nam omogućila da utvrdimo masu kandidata i potvrđuju njegovu planetarnu prirodu“, napisali su istraživači.

Volf 327 b ima poluprečnik od 1,24 Zemljinih radijusa, a izmerena je njegova masa 2,53 Zemljine mase, što daje zapreminsku gustinu na nivou od 7,24 g/cm 3 . Planeta kruži oko svoje matične zvezde svakih 13,7 sati na udaljenosti od oko 0,01 AJ od nje, a njena ravnotežna temperatura se procenjuje na skoro 1.000 K. Zbog toga je Murgasov tim klasificirao Volf 327 b kao ultra-kratki period ( USP) super-Zemlja.

Rezultati sugerišu da je Volf 327 b stenovita planeta sa unutrašnjim sastavom nalik Merkuru. Astronomi pretpostavljaju da ova egzoplaneta ima značajno gvozdeno jezgro okruženo malim slojem plašta i da poseduje zanemarljivu atmosferu vodonika/helijuma.

Kada je u pitanju Volf 327, to je 4,1 milijardu godina star M patuljak spektralnog tipa M2,5 V, udaljen oko 93 svetlosne godine. Zvezda je samo 40% veličine i mase Sunca, ima efektivnu temperaturu od 3,542 K, a metalnost se procenjuje na približno -0,17 dek.

Sumirajući rezultate, autori rada kažu da je ovo zanimljiv dodatak poznatom uzorku USP planeta koje kruže oko M-patuljastih zvezda, zbog svoje zanimljive unutrašnje strukture i povoljnih metrika za sekundarnu detekciju tranzita pomoću svemirskog teleskopa James Vebb (JVST). ). Prema autorima, takođe postoji velika verovatnoća da i druge planete kruže oko Volfa 327, s obzirom da se USP obično nalaze u višeplanetarnim sistemima.