Novi virusi povezani i sa džinovskim virusima i sa herpesvirusima

Metagenomski podaci iz okeana Tare o morskom planktonu omogućili su otkrivanje glavne grupe DNK virusa koji se nalaze u izobilju od ekvatora do polova: mirusvirusa. Ovi virusi igraju ulogu u regulisanju planktona tako što inficiraju značajan broj jednoćelijskih organizama u bilo kom trenutku.

Oni su veoma složeni sa iznenađujućim genomskim sastavom: geni ključni za formiranje njihove virusne čestice, karakteristika ovih DNK virusa, imaju direktnu evolucionu vezu sa virusima herpesa. Ove poslednje su uobičajene kod životinja (polovina svetske ljudske populacije je zaraženo virusom herpesa), ali ne postoje u drugim oblicima života, ostavljajući pitanje njihovog evolucionog porekla bez odgovora.

Otkriće mirusvirusa sugeriše da su preci herpes virusa nekada inficirali morske jednoćelijske organizme. Evoluciona istorija mirusvirusa imala je i druga iznenađenja. Uprkos očiglednoj vezi sa virusima herpesa, većina gena mirusvirusa, uključujući i one koji učestvuju u replikaciji virusnog genoma, slični su genima džinovskih virusa, potpuno različite grupe virusa koja intrigira naučnike svojim neverovatnim svojstvima. Ovaj evolucioni „himerizam“ kod mirusvirusa je jedinstven i mogao bi da pruži informacije o evoluciji DNK virusa.

„U 2019. godini, naš istraživački tim je primetio neobičan evolucioni signal u ogromnim količinama podataka o sekvenciranju koje je obezbedio projekat Tara Oceans. Praćenjem ovog signala otkrili smo i zatim okarakterizirali glavnu grupu DNK virusa: mirusviruse. Objavljivanje ovog otkrića u Priroda označava početak nove avanture i kapiju za naučnu zajednicu da otkrije i proučava mirusviruse u bilo kom broju ekosistema“, objašnjava Tom Delmont, stručnjak za mikrobnu ekologiju u CNRS-u i poslednji autor studije.

„Okeani Tara su transformisali naše razumevanje ekologije planktona. Naša studija dokazuje da ova neverovatna ekspedicija takođe pruža odgovore na fundamentalna evoluciona pitanja. Ostaje još mnogo toga da se otkrije i razume o mirusvirusima. Oni tek treba da se kultivišu, ne postoje slike njihove virusne čestice. i tek treba da ih proučavamo na drugim mestima osim okeana“, rekao je Morgan Gaia, stručnjak za evoluciju virusa u CEA i prvi autor.

Skoro četiri godine, škuna Tara je plovila svakim okeanskim basenom u jedinstvenoj misiji: da dobije globalnu sliku o ekosistemima morskog planktona širom sveta. Ovaj zanemareni i nevidljivi biodiverzitet je ključni marker zdravlja naše planete i njenog klimatskog sistema. Skoro 35.000 uzoraka virusa, bakterija, algi i planktona je prikupljeno i analizirano i još se analiziraju.

Najveći napor genetskog sekvenciranja ikada sproveden na morskom ekosistemu, ekspedicija je istakla većinu ranije nepoznatih mikrobnih gena. Vođena u saradnji sa Fondacijom Tara Ocean, ova ekspedicija je uglavnom uključivala timove iz CNRS, CEA i EMBL, koji su članovi konzorcijuma Tara Oceans i istraživačke mreže GO-SEE (Global Oceans Sistems Ecology & Evolution).