Novi pristup skriningu ima potencijal da produži preživljavanje kod glioblastoma

Novi oblik skrininga može poboljšati stope preživljavanja među ljudima sa brzorastućim tipom tumora na mozgu pomažući u identifikaciji onih koji će najverovatnije imati koristi od određenih tretmana.

Inovativna pretklinička istraživanja na modelima miševa pokazala su da tehnika molekularnog snimanja može otkriti prisustvo proteina zvanog PD-L1 u glioblastomima — najčešćem tipu kancerogenog tumora mozga kod odraslih.

Pored drugih mera, testovi za otkrivanje visokih nivoa PD-L1 mogu pomoći u donošenju direktnih odluka o lečenju, što potencijalno dovodi do boljih ishoda pacijenata.

Trenutno, naučnici procenjuju nivoe ekspresije PD-L1 sprovođenjem imunohistohemije na uzorcima tkiva uzetih od pacijenta tokom operacije, što je prva linija lečenja glioblastoma. Međutim, ova tehnika je podložna ljudskoj grešci i nije globalno standardizovana za ove pacijente ili ovaj konkretan tumor. Takođe može biti teško kvantifikovati rezultate.

Istraživači sa Instituta za istraživanje raka sada su pokazali da bi neinvazivna tehnika snimanja koja se zove imuno-pozitronska emisiona tomografija (imuno-PET) mogla biti bolji pristup. Istraživanje je objavljeno u časopisu Cancers.

Glioblastom počinje kao rast ćelija u mozgu. Brzo raste i obično se širi u mozgu, što ga čini veoma teškim za efikasno lečenje. Još uvek nije dostupan lek, a pacijenti koji u početku reaguju na lečenje imaju tendenciju da dožive recidiv. Prosečno vreme preživljavanja je samo 12-18 meseci, a samo 5% pacijenata preživi više od pet godina.

Poslednjih godina, imunoterapija je pokazala potencijal kao tretman za glioblastom. Konkretno, istraživači su testirali lekove zvane inhibitori imunih kontrolnih tačaka, koji sprečavaju druge proteine da priguše imuni odgovor tela. Dosadašnji rezultati su pomešani, što sugeriše da će tretman verovatno biti efikasan samo za podgrupu pacijenata.

Tim ICR-a je uspešno koristio NOTA-maleinid da poveže molekule afitela Z PD-L1 sa radionuklidima fluora-18 i galijuma-68. Afitela su mali proteini stvoreni da se snažno vezuju za ciljne proteine—u ovom slučaju, PD-L1. Ovom procedurom je stvoreno 18 F-AIF-NOTA-Z PD-L1 i 68 Ga-NOTA-Z PD-L1 , koji, sa visokom specifičnošću, prepoznaju PD-L1 na tumorskim ćelijama iu njihovom mikrookruženju.

Tim je odlučio da koristi afitela umesto antitela jer njihova mnogo manja veličina znači da oni mnogo brže čiste telo, minimizirajući dozu zračenja za pacijente i sprečavajući odlaganje operacije. Korišćenje afibodija takođe omogućava dobijanje visokokvalitetnih slika samo jedan sat nakon injekcije. Za poređenje, kada se koriste antitela, slike se obično preuzimaju tek nakon 48 sati.

Istraživači su pokazali da se ova radio-obeležena afitela mogu koristiti za procenu nivoa ekspresije PD-L1 u tumorima kod miševa. PET skeniranje je pokazalo da iako je postojalo izvesno uzimanje radiotracera u zdravo tkivo, tumori mozga su jasno vizualizovani sa visokim kontrastom tumor-pozadina.

Zatim su istraživači pregledali 36 uzoraka ljudi sa novodijagnostikovanim glioblastomom. Oni su primetili PD-L1-pozitivno bojenje membrane u 39% uzoraka. Odvojena analiza 161 uzorka humanog glioblastoma potvrdila je da tumori sa mezenhimalnim potpisom, koji je povezan sa boljim odgovorom na inhibitore imunih kontrolnih tačaka, imaju značajno povišen nivo ekspresije PD-L1 u poređenju sa drugim podtipovima glioblastoma. Ovo podržava mišljenje da bi zdravstveni radnici mogli da koriste imuno-PET da identifikuju pacijente koji će najverovatnije imati koristi od inhibitora imunoloških kontrolnih tačaka.

Istraživači se nadaju da će ovaj rad dovesti do boljih ishoda za 30%-49% pacijenata sa mezenhimalnim podtipom glioblastoma. Oni sada rade na kliničkom ispitivanju u Poljskoj koje se zasniva na temeljima postavljenim ovim pretkliničkim istraživanjem i očekuju da će podatke iz tog ispitivanja predstaviti u bliskoj budućnosti.

Dr Gabriela Kramer-Marek, vođa grupe za pretkliničko molekularno snimanje u ICR-u, rekla je: „Bilo je zaista uzbudljivo videti putovanje od laboratorije do klinike. Trenutno vodimo kliničko ispitivanje na ljudima, što je bilo moguće samo zbog Ovaj obećavajući pretklinički rad Ovo ispitivanje je bilo prvo ispitivanje koje je koristilo imuno-PET za procenu PD-L1 kod ljudi sa primarnim glioblastomom, i nadamo se da ćemo videti slike koje jasno pokazuju prisustvo PD-L1 u ovim tumorima mozga.

„Lečenje glioblastoma se nije promenilo decenijama. Iako još uvek nemamo lek, verujem da bi ovaj novi pristup skriningu definitivno mogao da promeni ishode pacijenata.“