Novi indijski teleskop identifikuje svoju prvu supernovu

Novoizgrađeni međunarodni teleskop sa tečnim ogledalom (ILMT) u Indiji identifikovao je svoju prvu supernovu – označenu kao SN 2023af. Ovo otkriće, objavljeno 8. novembra na serveru za pre-štampanje arKsiv, dokazuje da bi ILMT mogao biti sposoban da otkrije stotine novih supernova u narednim godinama.

Supernove (SNe) su moćne i blistave zvezdane eksplozije koje bi nam mogle pomoći da bolje razumemo evoluciju zvezda i galaksija. Astronomi dele supernove u dve grupe na osnovu njihovog atomskog spektra: Tip I i Tip II. SNe tipa I nedostaje vodonik u svojim spektrima, dok oni tipa II pokazuju spektralne linije vodonika.

ILMT je teleskop sa zenitnim prečnikom od 4 metra koji se nalazi u opservatoriji Devasthal u Nainitalu, Indija. U potpunosti je posvećen sprovođenju fotometrijskih/astrometrijskih direktnih istraživanja snimanja. Astronomi se nadaju da će im ILMT pomoći da otkriju mnoge nove prolazne objekte kao što su supernove rafala gama zraka. Teleskop je ugledao prvo svetlo 29. aprila 2022. godine i trenutno je u poodmakloj fazi puštanja u rad.

Sada, tim astronoma predvođen Braješom Kumarom iz Arijabhatta istraživačkog instituta za opservacione nauke (ARIES) u Indiji, izveštava da je ILMT uočio svoju prvu supernovu 9. marta 2023 — SN 2023af, koja je prvobitno otkrivena dva meseca ranije. Tim je sproveo naknadna posmatranja SN 2023af koristeći ILMT, kao i 3,6 m Devasthal optički teleskop (DOT) i 1,3 m Devasthal brzi optički teleskop (DFOT).

„Tokom faze puštanja u rad ILMT-a, supernova (SN) 2023af je identifikovana u vidnom polju ILMT-a. SN je dalje praćen pomoću ILMT i DOT objekata“, napisali su istraživači.

Tim je dobio krivu svetlosti SN 2023af koja se proteže do 110 dana nakon njegovog otkrića. Početni rezultati ILMT-a pokazuju da su vodonične linije jasno vidljive i da se metalne linije takođe pojavljuju u spektrima ove supernove.

Na osnovu svetlosne krive i spektralnih karakteristika SN 2023af, autori rada pretpostavljaju da je objekat supernova tipa IIP. Generalno, supernove tipa II-Plateau (SNe IIP) ostaju svetle (na visoravni) duži vremenski period nakon maksimuma. Ovaj plato u svetlosnoj krivulji standardnog SN IIP obično traje oko 100 dana.

Pretpostavlja se da SNe IIP poput SN 2023af potiče od zvezda prekursora koje zadržavaju značajnu količinu svojih vodoničnih slojeva (veće od tri solarne mase) pre nego što eksplodiraju kao supernove sa kolapsom jezgra (CCSNe).

Međutim, astronomi su dodali da su potrebna komplementarna posmatranja SN 2023af kako bi se potvrdila njegova klasifikacija tipa IIP. Oni su objasnili da definitivan zaključak o dužini platoa ove supernove trenutno nije moguć zbog oskudnih tačaka podataka.

Sumirajući rezultate, istraživači su primetili da će buduća ILMT posmatranja pružiti jedinstvenu priliku za otkrivanje i proučavanje različitih tipova supernova svake godine, što će dovesti do otkrivanja stotina novih zvezdanih eksplozija.