Novi biomarkeri metabolita u krvi povezani sa Alchajmerovom bolešću

Alchajmerova bolest (AD) je najčešći oblik demencije i utiče na pamćenje i razmišljanje kod starijih osoba. Sa projektovanim globalnim povećanjem broja pogođenih pojedinaca, koji će dostići procenjenih 152,8 miliona do 2050. godine, zdravstveni sistemi se bore sa značajnim teretom. Hitno je potrebno poboljšati razumevanje njegovog porekla i pronaći efikasna rešenja za ovaj rastući problem javnog zdravlja.

U velikoj studiji objavljenoj u Molekularnoj psihijatriji, naučnici Centra za rak Univerziteta na Havajima identifikovali su nove biomarkere metabolita, molekule proizvedene tokom hemijskih reakcija u ćelijama našeg tela (metabolizam), u krvi za AD. To otkriće će pružiti više tragova koji će pomoći u razumevanju ove bolesti.

„Naša studija pruža nove i vredne uvide u složenu interakciju genetike, metabolita i crevne mikrobiote u našim telima u vezi sa rizikom od AD“, rekao je Lang Vu, viši dopisni autor studije, vanredni profesor u Centru za rak UH i direktor UH Pacifički centar za istraživanje genoma.

Istraživači su koristili genetske modele da predvide nivoe od 422 metabolita. Želeli su da vide da li su ovi metaboliti povezani sa rizikom od AD. Nakon proučavanja, pronašli su 14 specifičnih metabolita koji imaju veze.

Nalazi trenutne studije mogli bi poslužiti kao jaka osnova za buduće eksperimente koji bi potvrdili uticaj identifikovanih metabolita na razvoj AD.

Ovo je do sada najsveobuhvatnija studija te vrste, koja uključuje 39.106 klinički dijagnostikovanih slučajeva, 46.828 proksi AD i srodnih slučajeva demencije (učesnici koji su prijavili najmanje jednog biološkog rođaka koji je pogođen demencijom) i 401.577 kontrola koje nemaju AD ili demenciju.