Novi ‘atlas starenja’ pruža detaljnu mapu starenja ćelija i tkiva

Novi atlas starenja daje naučnicima dubinski uvid u to kako stare ćelije i tkiva u crvima i kako različite strategije za produženje životnog veka mogu zaustaviti sat. Rad je objavljen u časopisu Prirodno starenje.

Starenje utiče na sva tkiva u našem telu – od mišića do kože. Otkrivanje kako pojedina tkiva i ćelije stare mogu pomoći istraživačima da bolje razumeju proces starenja i da pomognu u razvoju tretmana protiv starenja.

Zbog njihovog kratkog životnog veka, jednostavnih planova tela i genetske sličnosti sa ljudima, mnogi istraživači proučavaju starenje kod okruglih crva. Da bi sagledali starenje na nivou tkiva i ćelija, tim istraživača iz HHMI-jevog istraživačkog kampusa Janelia, Medicinskog fakulteta Bejlor i Medicinskog fakulteta Univerziteta Krejton profilisao je ekspresiju gena u svakoj ćeliji odraslih okruglih crva u različito vreme tokom procesa starenja. Takođe su profilisali dugovečne vrste crva.

Istraživači su svoje rezultate sastavili u kompletan transkriptomski atlas starenja kod okruglih crva. Atlas otvorenog pristupa omogućava naučnicima da pogledaju koji se geni eksprimiraju u svim ćelijama crva u isto vreme i kako se ekspresija gena menja tokom vremena, kako za divlje vrste crva tako i za crve sa produženim životnim vekom.

Koristeći atlas, istraživači su razvili „satove starenja“ specifične za tkivo, prediktivne modele koje su koristili da otkriju jedinstvene karakteristike starenja različitih tkiva. Istraživači su koristili ove satove da bolje razumeju mehanizme protiv starenja kod dugovečnih sojeva crva.

Istraživači su takođe napravili prvu mapu putanje sudbine zametnih ćelija koja prati kako se reproduktivne ćelije razvijaju tokom vremena, omogućavajući timu da otkrije promene vezane za uzrast u ćelijskom sastavu i ekspresiji gena u različitim fazama reproduktivnih ćelija.

Atlas je takođe omogućio timu da dobije pogled na poliadenilaciju, ključni mehanizam za regulaciju gena i diversifikaciju proteina, u celom crvu kako je stario. Otkrili su niz promena povezanih sa uzrastom u ovim događajima u različitim tipovima ćelija, što ukazuje na ranije nepoznatu vezu između ovog mehanizma i starenja.

Nova otkrića ne samo da daju istraživačima uvid u starenje na molekularnom nivou, već novi atlas otvorenog pristupa i prateći portal podataka prilagođen korisnicima služe i kao resurs za druge istraživače.