Nova studija sugeriše da su ptice počele da se diverzifikuju mnogo pre nego što su dinosaurusi izumrli

Multiinstitucionalni, međunarodni tim evolucionih biologa, specijalista za genetiku i filogenomista pronašao je dokaze da su vrste ptica počele da se diverzifikuju mnogo pre nego što su dinosaurusi izumrli.

U svom projektu, objavljenom u Zborniku radova Nacionalne akademije nauka, grupa je analizirala genome stotina vrsta ptica kako bi stvorila evoluciono drvo visoke rezolucije za Neoaves.

Prethodno istraživanje je sugerisalo da asteroid koji je udario u Zemlju pre milion godina ne samo da je ubio dinosauruse koji nisu ptice, već je i postavio Neoave (koji obuhvata 95% svih modernih ptica) na put velike divergencije. U ovom novom naporu, istraživački tim je pronašao dokaze da je put divergencije Neoaves počeo mnogo pre nego što je asteroid udario.

Malo je istraživanja rađeno u vezi sa evolucionom istorijom Neoavesa, i zbog toga je njihovo porodično stablo nepotpuno. Da bi se pozabavili tim previdom, istraživači su dobili uzorke od 118 vrsta i kao deo svoje studije analizirali njihove genome. Oni su pogledali podatke sa 25.460 genetskih lokusa raspoređenih u četiri klase DNK, koje su koristili za izgradnju porodičnog stabla.

Tim je otkrio da je Neoaves imao zajedničkog pretka koji je živeo pre otprilike 130 miliona godina. Takođe su otkrili da su se dve glavne grane Neoavesa podelile rano u svojoj istoriji, pri čemu je jedna grana na kraju predstavljala kopnene ptice, a druga vodene ptice.

Oni su procenili da je do rascepa došlo tokom kasne krede, što je, naravno, bilo mnogo pre graničnog događaja K-Pg — dolaska asteroida pre 66 miliona godina koji je zbrisao dinosauruse i otprilike 90% kopnenih životinja. Istraživači su otkrili da se diverzifikacija zatim odvija stabilnim tempom nakon toga, slično kao kod biljaka, riba, insekata i sisara. Oni zaključuju da je potrebno više istraživanja da bi se bolje popunilo porodično stablo Neoaves.