Nova studija otkriva da placenta igra centralnu ulogu u genetskom riziku od šizofrenije

Čini se da više od 100 gena povezanih sa rizikom od šizofrenije uzrokuje bolest zbog svoje uloge u placenti, a ne u mozgu u razvoju, prema novoj studiji koju je vodio Institut za razvoj mozga Lieber.

Naučnici su generalno pretpostavljali više od jednog veka da su geni za rizik od šizofrenije uglavnom, ako ne i isključivo, vezani za mozak. Ali najnovije istraživanje, upravo objavljeno u Nature Communications, pokazalo je da posteljica igra mnogo značajniju ulogu u razvoju bolesti nego što je ranije bilo poznato.

„Tajna genetike šizofrenije krije se naočigled – posteljica, kritični organ u podršci prenatalnog razvoja, pokreće razvojnu putanju rizika“, kaže Daniel Veinberger, MD, stariji autor rada i direktor i izvršni direktor kompanije Institut Lieber za razvoj mozga, koji se nalazi u medicinskom kampusu Johns Hopkins u Baltimoru.

„Uobičajeno mišljenje o uzrocima šizofrenije je da genetski i ekološki faktori rizika igraju ulogu direktno i samo u mozgu, ali ovi najnoviji rezultati pokazuju da je zdravlje placente takođe kritično.

Istraživači su otkrili da geni šizofrenije utiču na kritičnu funkciju placente da oseti hranljive materije u majčinom krvotoku, uključujući kiseonik, i da razmenjuje hranljive materije na osnovu onoga što pronađe. Geni rizika od šizofrenije su niže izraženi u ćelijama placente koje čine jezgro ove razmene hranljivih materija između majke i fetusa, nazvane trofoblasti, što negativno utiče na ulogu placente u negovanju fetusa u razvoju.

Rad takođe identifikuje nekoliko gena u placenti koji su uzročni faktori za dijabetes, bipolarni poremećaj, depresiju, autizam i poremećaj pažnje sa hiperaktivnošću ili ADHD. Naučnici su, međutim, otkrili mnogo više genetskih veza sa genima za šizofreniju nego za bilo koji od ovih drugih poremećaja.

Istraživači su takođe otkrili da geni rizika za šizofreniju koji se nalaze u placenti mogu imati relativno veći uticaj na naslednost, verovatnoću bolesti nasleđene od predaka, nego geni rizika koji se nalaze u mozgu.

„Ciljanje na biologiju placente je ključni novi potencijalni pristup prevenciji, što je sveti gral javnog zdravlja“, kaže Gianluca Ursini, MD, Ph.D., glavni autor rada i istraživač na Institutu Lieber. „Naučnici bi mogli da otkriju promene u genima rizika za placentu decenijama pre mogućeg početka poremećaja, verovatno čak i u krvotoku majke tokom trudnoće. Kada bi lekari znali koja deca su u najvećem riziku od razvojnih poremećaja, mogli bi da sprovedu rane intervencije kako bi ih održali zdravim. “

Naučnici su takođe otkrili interesantne razlike zasnovane na polu u genima rizika za placentu. Različiti geni su bili povezani sa rizikom od šizofrenije na osnovu toga da li placenta potiče od muškog ili ženskog deteta. U trudnoći sa muškom decom, čini se da zapaljenski procesi u placenti igraju centralnu ulogu. Prethodna istraživanja su pokazala da su muškarci podložniji prenatalnom stresu od žena. Uopšteno govoreći, poremećaji u razvoju kao što je šizofrenija češće se javljaju kod muškaraca i dečaka.

Istraživači su takođe otkrili zabrinjavajuće rezultate o trudnoćama COVID-19. Naučnici su proučavali mali uzorak placente od majki koje su imale COVID-19 tokom trudnoće i otkrili su da su geni za šizofreniju za rizik od placente dramatično aktivirani u ovim placentama. Nalaz ukazuje da infekcija COVID-19 tokom trudnoće može biti faktor rizika za šizofreniju zbog načina na koji infekcija utiče na placentu. Naučnici Instituta Lieber koriste ovu mogućnost istraživanjem koje ispituje placente COVID-19 kako bi saznali više.

Istraživači Instituta Lieber se nadaju da će njihova tekuća studija gena placente jednog dana dovesti do novih alata za lečenje i dijagnostiku, što će možda revolucionisati oblast prenatalne medicine.

„U modernoj eri molekularne i genetske medicine, standardni tretman za komplikovanu trudnoću i dalje je prvenstveno spavanje“, kaže dr Vajnberger. „Ovi novi molekularni uvidi u to kako se geni koji se odnose na poremećaje mozga i drugih organa igraju u placenti nude nove mogućnosti za poboljšanje prenatalnog zdravlja i sprečavanje komplikacija kasnije u životu.“