Faktori koji utiču na sposobnost vanzemaljskih civilizacija da istraže svemir

Evolucija je oblikovala nebrojeno raznovrsne oblike života na Zemlji, među kojima su i ljudi koji su podigli sebe na vrh piramide i razvili svemirsku civilizaciju. Ali šta se dešava na drugim planetama? Da li bi civilizacija nastala u okeanima drugih svetova mogla da pobegne iz svog vodenog doma i istraži svemir?

U novom članku objavljenom u časopisu Journal of the British Interplanetary Society, autor Elio Kiroga, profesor na Universidad del Atlantico Medio u Španiji, ispituje ovu ideju i faktore koji bi mogli da utiču na sposobnost vanzemaljskih civilizacija da istraže svoje solarne sisteme.

Kiroga ističe da nemamo načina da znamo da li postoje druge vanzemaljske inteligencije (ETI), ali postoji bar neka mogućnost da postoje, a mi svakako nismo u poziciji da sa sigurnošću tvrdimo suprotno. Koristeći Drejkovu jednačinu, koja pomaže u proceni postojanja drugih aktivnih, komunikativnih ETI, Kiroga unosi dva nova koncepta: faktor bekstva egzoplaneta i svetove Fishbowl.

Faktor bekstva egzoplaneta (Fek) i brzina bekstva egzoplaneta (Vek) odnose se na sposobnost planeta da omoguće izlazak civilizacije u svemir. Na primer, Super-Zemlje, planete sa znatno većom masom od Zemlje, imaju mnogo veće brzine bekstva, što bi moglo otežati svemirska putovanja za njihove stanovnike.

Takođe, Kiroga istražuje koncept svetova Fishbowl, koji su planete na kojima je bekstvo izuzetno teško ili nemoguće. Na takvim planetama, stanovnici bi bili zarobljeni u svojim okeanskim domovima, bez mogućnosti da istraže svemir ili komuniciraju izvan svojih svetova.

Ovi koncepti dodaju složenost Drejkovoj jednačini i postavljaju pitanja o mogućnosti postojanja civilizacija koje nikada ne bi saznale za svemir čiji su deo. Dok istraživanje svemira i dalje predstavlja izazov za naučnike, ovi koncepti ukazuju na to da su mogućnosti vanzemaljskog života i razvoja civilizacija mnogo šire od naših trenutnih shvatanja.