Nova metoda zasnovana na metilaciji DNK za preciznu procenu sastava ćelija pankreasa

U studiji objavljenoj u Diabetes, prof. Iuval Dor i njegov istraživački tim sa Hebrejskog univerziteta uveli su novi pristup za preciznu procenu sastava ćelija u ljudskom pankreasu i ostrvcima. Istraživanje se bavi kritičnom potrebom za razumevanjem geneze dijabetesa i nudi alternativu tradicionalnim metodama zasnovanim na proteinskim markerima.

Trenutne metodologije se oslanjaju na otkrivanje proteinskih markera, kao što je insulin, za identifikaciju specifičnih tipova ćelija u pankreasu. Međutim, varijabilnost sadržaja proteina u različitim fiziološkim i patološkim uslovima predstavlja značajno ograničenje, komplikuje tačno određivanje broja ćelija.

Studija pokazuje inovativnu upotrebu markera metilacije DNK specifičnih za tip ćelije da bi se prevazišla ova ograničenja. Identifikovanjem genomskih lokusa jedinstveno demetiliranih u specifičnim tipovima ćelija pankreasa, istraživački tim je primenio ciljani PCR da bi procenio status metilacije ovih lokusa u uzorcima humanih ostrvaca i pankreasa. Ovo je omogućilo precizan zaključak o sastavu ćelijskog tipa, nudeći molekularnu alternativu tradicionalnim metodama imunodetekcije.

Istraživači su posmatrali grupe ćelija u pankreasu koje se nazivaju ostrvcima. Otkrili su da je kod ljudi sa različitim tipovima dijabetesa (pre-T1D, T1D i T2D), funkcija specifične vrste ćelija koja se zove beta-ćelije bila slična, ali niža od onih bez dijabetesa.

Kada su pogledali tkiva pankreasa od ljudi sa nedavno nastalim T1D, otkrili su da je funkcija beta ćelija unutar normalnog opsega, što ukazuje na problem sa ovim ćelijama. Kod ljudi sa T2D, bilo je više drugih vrsta ćelija koje se zovu alfa-ćelije, ali je funkcija beta-ćelija bila normalna. Ovo nam pomaže da razumemo kako ove ćelije rade kod dijabetesa.

Prof. Iuval Dor, vodeći istraživač, je primetio: „Upotreba analize zasnovane na metilaciji DNK ne samo da pruža precizniju procenu tipova ćelija u ljudskom pankreasu, već se takođe pokazuje od neprocenjive vrednosti u tumačenju testova lučenja insulina. Ovaj metod otvara nove puteve za razumevanje sastava ćelija pankreasa u zdravlju i bolesti.“