Novi AI model koji osvetljava kompleksnost proteina u njihovom biološkom kontekstu

Novi AI alat, PINNACLE, predstavlja značajan napredak u razumevanju uloge proteina u njihovom prirodnom kontekstu, prevazilazeći neka od ograničenja trenutnih modela veštačke inteligencije (AI). Ovaj alat, razvijen od strane istraživača sa Harvardske medicinske škole, omogućava analizu ponašanja proteina u specifičnim ćelijskim i tkivnim okruženjima, što je ključno za precizno razumijevanje njihovih funkcija i interakcija.

Trenutni AI modeli često analiziraju proteine izolovano, bez uzimanja u obzir kontekst ćelije ili tkiva u kojem se nalaze. Ovi modeli, iako korisni, ne mogu da osvetle kako proteini funkcionišu u složenim mrežama i varijacijama koje se javljaju u različitim biološkim kontekstima. PINNACLE, s druge strane, koristi napredne pristupe za analizu proteina u vezi sa specifičnim tipovima ćelija i tkiva, omogućavajući dublje razumevanje njihovih funkcija i uloga u zdravlju i bolesti.

„Prirodni svet je međusobno povezan, a PINNACLE pomaže da se identifikuju ove veze koje možemo koristiti za sticanje detaljnijeg znanja o proteinima i razvijanje sigurnijih, efikasnijih lekova,“ izjavila je Marinka Žitnik, viša autorka studije i docent biomedicinske informatike na Institutu Blavatnik na Harvardskoj medicinskoj školi.

PINNACLE koristi podatke iz sveobuhvatnog multiorganskog atlasa kako bi stvorio panoramske grafičke prikaze proteina, obuhvatajući 156 tipova ćelija i 62 tkiva i organa. Do sada je generisao skoro 395.000 multidimenzionalnih reprezentacija, u poređenju sa oko 22.000 mogućih prikaza koje nude trenutni modeli.

Ovaj alat može značajno unaprediti proces otkrivanja lekova, koji je često dugotrajan i skup, sa visokim stepenom neuspeha kandidata za lekove. PINNACLE-ova sposobnost da identifikuje proteine u različitim kontekstima može pomoći u razvijanju ciljanijih i efikasnijih terapija, smanjujući vreme i troškove potrebne za razvoj novih lekova.

Istraživači planiraju da prošire repertoar PINNACLE-a koristeći podatke o desetinama miliona ćelija uzorkovanih iz celog ljudskog tela, što će dodatno unaprediti analize i mogućnosti ovog modela.

PINNACLE je besplatno dostupan naučnicima širom sveta i može postati dragocen alat u istraživanjima proteina i razvoju novih terapija.