Istraživači ostvarili prvi uspešan transfer embriona kod nosoroga

Istraživači su nedavno objavili revolucionarnu vest: uspešno su impregnirali nosoroga transferom embriona, predstavljajući time prvi korak ka mogućem spasavanju skoro izumrle podvrste severnog belog nosoroga. Eksperiment, sproveden na manje ugroženoj podvrsti južnog belog nosoroga, predstavlja nadu u budućnost ove kritično ugrožene vrste.

Tim istraživača, predvođen vodećim istraživačem i šefom odeljenja za reprodukciju u BioRescue-u, Tomasom Hildebrandom, uspeo je da stvori embrion u laboratoriji od jajeta i sperme nosoroga. Zatim su embrion preneli u surogat majku južnog belog nosoroga u Ol-Pejeta Conservanci u Keniji. Ovaj poduhvat predstavlja značajan tehnološki korak i dokaz koncepta, otvarajući vrata za dalja istraživanja koja bi mogla dovesti do spasavanja severnog belog nosoroga.

Međutim, radost zbog ovog proboja uskoro je zasenila tužna vest o smrti surogat majke od bakterijske infekcije u novembru 2023. godine. Bakterijska infekcija, izazvana sporama iz soja klostridijuma koje su se oslobodile poplavnom vodom, završila je trudnoću i izgubila dragoceni život. Ipak, naučnici su ostali optimistični, videći ovo otkriće kao ključan korak ka spašavanju severnog belog nosoroga.

Severni beli nosorog, čiji broj se smanjio na samo dva poznata jedinka, postao je simbol hitnosti u naporima očuvanja divljih vrsta. Nakon što je poslednji mužjak belog nosoroga, Sudan, eutanaziran 2018. godine, nada za ovu vrstu svela se na vantelesnu oplodnju i transfer embriona.

Iako postoje skeptici koji sumnjaju u efikasnost ove tehnike, istraživači nastavljaju da veruju u njen potencijal. Sa prirodnim staništima nosoroga razorenim ljudskim sukobima i krivolovom, vreme je ključni faktor.

Dok neki zahtevaju fokus na druge kritično ugrožene vrste sa većim šansama za opstanak, istraživači ostaju posvećeni svom cilju: spasavanju severnog belog nosoroga od izumiranja.