Eksplodirani prozor u prošlost: Kambrijski trilobiti otkrivaju svoje tajne posle vulkanske erupcije

U izuzetnom otkriću paleontologije, vulkanska erupcija tokom kambrijskog doba zabeležila je trenutnu smrt i sačuvala trilobite u nezapamćenoj detaljnosti. Piroklastični tokovi su pokrili morsko okruženje pepelom, očuvavajući strukture trilobita, uključujući i njihova meka tkiva koja su inače retko sačuvana.

Tim predvođen sedimentologom Abderrazzakom El Albanijem sa Univerziteta u Poatjeu u Francuskoj istražio je formaciju Tatelt u Maroku, gde su pronašli fosile trilobita sa netaknutom unutrašnjom anatomijom. Korišćenjem mikrotomografskog rendgenskog snimanja, istraživači su rekonstruisali trodimenzionalnu anatomiju ovih drevnih stvorenja, otkrivajući izuzetne detalje njihovih dodataka i digestivnih sistema.

„Ova jedinstvena pojava plesničkih fosila sa mekim delovima ističe vulkanske naslage pepela u morskim okruženjima kao potencijalno bogat izvor za istraživanje paleontoloških artefakata“, navodi tim u svojoj studiji.

Piroklastički tokovi, poput onog koji je zatrpio Tatelt, poznati su po svom sposobnosti da sačuvaju organske materijale zahvaljujući brzoj interakciji vrućeg vulkanskog materijala sa morskom vodom. Ovaj fenomen omogućio je očuvanje trilobita u njihovom prirodnom okruženju, zajedno sa pridržanim brahiopodima koji su se nalazili na njihovim egzoskeletima.

„Otkrića u Tateltu su nam omogućila da rešimo mnoga dugogodišnja pitanja o anatomiji i ekologiji trilobita“, ističe tim, naglašavajući da su identifikovali hipostomu, deo usta trilobita koji je do sada bio nedovoljno istražen.

Ova studija ne samo da osvetljava jednu od najvažnijih grupa paleozojskih fosila, već i postavlja temelje za dalja istraživanja očuvanih naslaga pepela kao dragocenog resursa u paleontološkim istraživanjima.