Naučnici otkrili ključnu ulogu citonema tokom neuralnog razvoja

Tim naučnika iz Dečje istraživačke bolnice St. Jude postigao je značajan napredak u razumevanju neuralnog razvoja sisara, otkrivši ključnu ulogu citonema tokom ovog procesa. Citonemi, tanke i duge projekcije na ćelijama slične dlakama, povezuju ćelije koje komuniciraju na velikim udaljenostima, a ova istraživanja pružaju prvi uvid u to kako citonemi transportuju signalne molekule tokom razvoja nervnog sistema sisara.

Vizualizacija citonema bila je izazovna zbog njihove tanke strukture i teškoće u praćenju u tkivima kičmenjaka u razvoju. Međutim, naučnici su uspeli da kombinuju savremene tehnike mikroskopije sa specijalnim pripremama uzoraka kako bi vizualizovali ove strukture u nervnom sistemu u razvoju sisavaca.

Ova istraživanja otkrivaju da citonemi deluju kao „ekspresni“ sistem, prenoseći signale na udaljenije ćelijske populacije tokom razvoja tkiva. Takođe su identifikovali da su citonemi ključni za transport signalnih molekula, a kada je ovaj proces narušen, razvoj nervnog sistema je ozbiljno poremećen.

Studija je posebno naglasila ulogu citonema u uzorkovanju morfogena zvanog Sonic Hedgehog, koji ima ključnu funkciju u organizaciji kičmene moždine tokom razvoja. Kada su naučnici sprečili ulazak ovog signalnog molekula u citoneme, došlo je do neuroloških defekata, što ukazuje na važnost ovog procesa u pravilnom razvoju sisavaca.

Ovi rezultati otvaraju nova pitanja o širini funkcije citonema i pružaju temelje za dalja istraživanja o njihovoj ulozi u razvoju različitih tkiva i organa sisavaca. Otkrića poput ovih mogu imati značajan uticaj na razumevanje i tretman neuroloških poremećaja i razvojnih anomalija kod ljudi.