Nestale patuljaste galaksije pronađene u blizini Mlečnog puta

Mlečni put nije usamljen u ogromnom prostoru svemira. Broj male, bleda patuljasta galaksija koje kruže oko našeg galaktičkog susedstva nadmašuje dosadašnja očekivanja. Nedavna otkrića dva nova satelita, nazvana Virgo III i Sektans II, ukazuju na značajno veći broj ovih galaksija u tom delu svemira nego što su pretpostavljali modeli tamne materije.

Tim predvođen Daisuke Homma sa Nacionalne astronomske opservatorije Japana identifikovao je ova dva nova satelita, ali umesto rešavanja problema, otkriće ih samo produbljuje. Ovaj neočekivani višak satelita u regionu već zasićenom patuljastim galaksijama postavlja pitanja o tačnosti modela tamne materije.

Tamna materija, nevidljiva i misteriozna sila u Univerzumu, doprinosi dodatnoj gravitaciji koja utiče na rotaciju i gravitaciju galaksija poput Mlečnog puta. Očekivanja zasnovana na modelima tamne materije predviđaju da bi Mlečni put trebalo da ima mnogo više satelita patuljastih galaksija nego što su do sada pronađene. Ova otkrića izazivaju stručnjake da preispitaju svoje pretpostavke i teorije.

Analizirajući podatke Hiper Suprime-Cam (HSC) Subaru strateškog programa (SSP), Homma i njegov tim otkrili su da broj satelita u tom delu svemira premašuje očekivanja, čak i pre otkrića novih galaksija. Čak i najbolji modeli predviđaju da bi trebalo da postoji oko 220 patuljastih galaksija koje kruže oko Mlečnog puta, što je daleko više od dosadašnjih otkrića.

Nastavak istraživanja ovih fenomena zahteva upotrebu naprednijih teleskopa poput Opservatorije Vera C. Rubin u Čileu kako bi se razjasnilo da li je koncentracija satelita u regionu otiska HSC-SSP specifična ili je reprezentativna za celokupan prostor oko Mlečnog puta.

Studija objavljena u publikacijama Japanskog astronomskog društva pruža dragocen uvid u složenost galaktičkih odnosa i značaj tamne materije u formiranju kosmičkih struktura. Nastavak istraživanja ovih fenomena obećava nova otkrića i potencijalno revolucionarne spoznaje o prirodi Univerzuma.