Neandertalski geni su možda pomogli ranim ljudima da se prilagode razlikama u evroazijskom dnevnom vremenu

Tim epidemiologa i genetičara sa Univerziteta Vanderbilt, Univerziteta u Pensilvaniji i Univerziteta Kalifornije pronašao je dokaze koji sugerišu da su savremeni ljudi koji su se parili sa neandertalcima možda stekli sposobnost da se prilagode razlikama u količini dnevnog svetla u Evroaziji.

Grupa je proučavala neandertalske gene preostale u ljudskom genomu dok je tražila one koji bi mogli da utiču na cirkadijalni ritam, i otkrila nekoliko koji sugerišu da bi parenje sa neandertalskim domorocima moglo da koristi novopridošlim ljudima na načine koji ranije nisu bili poznati. Njihov rad je objavljen na bioRxiv serveru za preprint.

Prethodna istraživanja su pokazala da su preci neandertalaca stigli u Evroaziju pre modernih ljudi. Oni koji su se prilagodili veoma drugačijem okruženju (u poređenju sa Afrikom) su preživeli, a oni koji nisu stradali. Jedna takva adaptacija bi bile promene cirkadijanskog ritma kako bi se uskladile sa promenama godišnjih doba i povezanom dužinom dana.

Kako su neandertalci ustrajali, njihovi genomi bi evoluirali kako bi im omogućili da žive na mestima gde su dani ponekad mogli postati vrlo kratki i hladni, a na drugima vrući i dugi. Kasnije, kada su preci modernih ljudi počeli da pristižu u Evroaziju, neki od njih su se razmnožavali sa neandertalcima koji su već tamo živeli. Istraživači veruju da su se neki od genoma neandertalca koji su se odnosili na prilagođavanje evroazijskom okruženju spojili sa modernim ljudskim genomom, omogućavajući ljudskom potomstvu da se bolje nosi sa okruženjem u kojem su rođeni.

U ovoj novoj studiji, istraživačka grupa je tražila dokaze o adaptacijama neandertalaca koje su im pomogle da prežive u Evroaziji, kao i dodatne dokaze da su neke od tih gena preneli na moderne ljude. Pronašli su 28 cirkadijanskih gena koji se mogu identifikovati u neandertalskom bazenu i 16 cirkadijanskih gena koji su preneti modernim ljudima. U drugom setu gena, otkrili su da se promena cirkadijalnog ritma kod savremenih ljudi kretala u istom pravcu, gurajući ih da postanu jutarnji ljudi.