Naučnici upozoravaju da bi ulična rasveta mogla da prouzrokuje gladovanje insekata

Nova studija sa Kineske akademije nauka otkriva da veštačko osvetljavanje noću može otežati biljojede insekte da se hrane, što može imati značajan uticaj na ekosisteme. Prema istraživačima, ovo svetlo povećava žilavost listova drveća, smanjujući nivo oštećenja od insekata.

Naučnici Šuang Džang, Ju Cao i Ke-Ming Ma analizirali su skoro 5.500 listova sa dve vrste drveća u Pekingu – japanske pagode i zelenog jasena – koji su rasli pored stalno osvetljenih ulica. Istraživanje je pokazalo da je veća izloženost veštačkom svetlu povezana sa povećanom žilavošću listova i smanjenom biljojedskošću, što ukazuje na to da ove biljke koriste energiju iz svetla za izgradnju odbrane protiv insekata.

Ova pojava može narušiti lanac ishrane u ekosistemima, jer smanjena aktivnost biljojedih insekata može dovesti do manjeg broja njihovih grabežljivaca, poput ptica koje se hrane insektima. Osim toga, listovi sa većom žilavošću sporije se razlažu, što može negativno uticati na kruženje hranljivih materija u zemljištu.

Istraživanje je otkrilo da su visoki nivoi veštačke svetlosti povezani sa smanjenjem azota i fosfora u listovima japanske pagode i manjim nivoom tanina, dok je zelenom jasenu zabeleženo povećanje azota.

Ovo otkriće dodaje još jedan sloj kompleksnosti u razumevanju uticaja svetlosnog zagađenja, koje već zna da dezorijentiše noćne moljce i poremeti oprašivače. Veštačko svetlo može značajno doprineti globalnom opadanju broja insekata, što ima dalekosežne posledice za ekosisteme.

„Smanjenje broja insekata je globalni trend koji smo primetili poslednjih decenija. Trebalo bi da obratimo više pažnje na ovaj fenomen“, upozorava Džang. Ova studija je objavljena u Frontiers in Plant Science i doprinosi našem razumevanju kako svetlosno zagađenje može uticati na ekosisteme.