Naučnici su zavirili u najmanje pronađeno jaje dinosaurusa

Delikatna, trogodišnja analiza potvrđuje da je ‘Ganzhou mini jaje’ najmanje jaje dinosaurusa ikada poznato.

Sa samo 30 milimetara dužine, ovo je mnogo manje od prethodnog rekordera, 45,5 milimetara dugog Jinguo mikro elipsoidnog jajeta.

Ovo divno otkriće ležalo je u klancu od šest skoro potpuno netaknutih jaja pronađenih 2021. na gradilištu u blizini grada Gandžou u Kini.

Istraživači su koristili elektronsku mikroskopiju i difrakciju povratnog rasejanja elektrona kako bi nežno pogledali sadržaj jajnih ćelija starih oko 80 miliona godina bez povrede.

Unutar njih, geonaučnik Rui Vu sa Kineskog univerziteta za geonauke i njegove kolege pronašli su dovoljno sićušnih tragova da potvrde da ono što su gledali nije direktan srodnik ptica, već umesto ptičji teropod dinosaurus.

Ovo je uključivalo detalje mikrostrukture jaja, kao i ono što su verovatno kosti udova unutar, omogućavajući Vuu i timu da smesti novoidentifikovanu vrstu, Minioolithus ganzhouensis, u njeno porodično stablo.

„Minioolithus ganzhouensis je do sada najmanja poznata kvačila jaja dinosaurusa i značajna je za razumevanje raznolikosti teropoda u kasnoj kredi“, pišu istraživači u svom radu.

Dok su jaja oblikovana kao poznata ptičja jaja, sva poznata ptičja jaja od krede do danas imaju tri sloja ljuske. Mini ljuska jajeta Ganzhou ima dva sloja, kao i drugi neptičji dinosaurusi.

Tankoća ljuske, tip sistema pora i suptilna šara u obliku segmenta crva na jajima ukazuju na to da je M. ganzhouensis povezan sa grupom Ovaloolithus.

Međutim, obilje sitnih tečnih kesica u ljusci čini mini jaja Ganzhou različitim od drugih poznatih jaja ovaloolitusa, otkrivajući da novo analizirano kvačilo pripada drugoj vrsti unutar grupe.

Smatra se da jaja ovaloolitusa pripadaju precima biljojeda triceratopsa na osnovu anatomije udova drugih nalaza. Ovi protoceratopsidi su imali karakteristični nabor glave triceratopsa, ali su bili relativno mali dinosaurusi, dugi samo 1-2,5 metara od njuške do repa.

Njihovi ostaci pronađeni su samo u Aziji.

Vu i tim se nadaju da će nova analiza otkrića pružiti više naznaka o tome šta je polagalo ova jaja i kako su ovi dinosaurusi izgradili svoja gnezda.