Naučnici su razvili mRNA vakcinu koja štiti miševe od crevnih bakterija C. difficile

Veliki tim mikrobiologa, patologa i specijalista za zarazne bolesti povezanih sa nekoliko institucija u SAD razvio je mRNA vakcinu za koju je do sada utvrđeno da može da zaštiti miševe od crevnih bakterijskih infekcija Clostridioides difficile.

U svom radu objavljenom u časopisu Nauka, grupa opisuje kako su koristili tehnologiju mRNK da dizajniraju vakcinu sa višestrukim zrncima za ciljanje nekoliko proteina koji su potrebni bakterijama da izazovu bolesti creva i koliko je to dobro uradilo u testiranju na modelima miša.

Prethodno istraživanje je pokazalo da pacijenti u bolnicama kojima se daju antibiotici za lečenje različitih infekcija ostaju sa ranjivim crevima nakon što se dobre bakterije u njihovim crevima unište. Ovo ih ostavlja otvorenim za bakterijske infekcije kao što je C. difficile, koja inficira creva i oslobađa toksine koji izazivaju razne bolesti uključujući dijareju, teške grčeve i u nekim slučajevima smrt zbog sepse.

Medicinski istraživači su tražili načine da se bore protiv ovih bakterija, ali do sada su mikrobi mogli da evoluiraju brže od lekova koji se koriste da ih ubiju. U ovom novom naporu, istraživači su koristili lekcije naučene iz istraživanja uključenih u razvoj vakcine za virus koji uzrokuje COVID-19 da razvije vakcinu koja bi se mogla efikasno boriti protiv C. difficile — barem na modelima miševa.

Messenger RNK (mRNA) u vakcinama koje se koriste za borbu protiv COVID-19 uključuje navođenje ljudskih T ćelija da stvore proteine koji indirektno prekidaju sposobnost virusa da se veže za ćelije koje pokušavaju da zaraze. Istraživački tim je koristio mRNA da dobije više komponenti imunog sistema (imunoglobuline, T ćelije i antitela) za proizvodnju nekoliko vrsta proteina koji se mogu koristiti za borbu protiv C. difficile tokom različitih delova njenog životnog ciklusa, osiguravajući da može biti efikasan u eliminaciji bakterija iz domaćina.

U testiranju svoje vakcine, istraživači su otkrili da je veoma efikasna – svi modeli miševa kojima su date normalno smrtonosne doze C. difficile su se oporavile, dok su oni u kontrolnoj grupi svi umrli. Istraživači primećuju da, kao i druge vakcine zasnovane na mRNK, njihova ne sprečava infekciju, već daje imunom sistemu sredstva da se efikasno bori protiv nje.