Otkriven ogromni podzemni rezervoar tečne vode na Marsu koji bi mogao da ispuni okeane

Geofizičari su koristeći seizmičke podatke sa NASA-inog sletanja Insight otkrili značajan podzemni rezervoar tečne vode na Marsu, dovoljno velik da bi mogao da pokrije celu planetu do dubine između 1 i 2 kilometra. Ova otkrića pružaju novu perspektivu o unutrašnjosti Marsa i potencijalu za buduće istraživanje.

Podaci iz misije Insight, koja je završena 2022. godine, ukazuju da se ovaj rezervoar nalazi u malim pukotinama i porama u magmatskoj steni srednje Marsove kore, na dubini između 11,5 i 20 kilometara ispod površine. Iako je pristup ovom vodenom rezervoaru izuzetno težak, otkriće je značajno za razumevanje geološke istorije planete i potencijalnih uslova za život.

Vašan Rajt, bivši postdoktorski saradnik na Univerzitetu u Berkli i sada docent na Instituciji za okeanografiju Scripps UC San Diego, objašnjava da razumevanje ciklusa vode na Marsu može pomoći u rasvetljavanju evolucije klime i površine planete. On ističe da bi voda mogla biti ključna za buduće misije koje traže tragove života na Marsu.

Seizmički podaci su pokazali da bi prisustvo tečne vode moglo značiti da su drevni Marsovski okeani delimično preživeli u obliku podzemnih rezervoara. Ova voda je potpomogla hipotezu o nekadašnjem prisustvu tečne vode na površini planete pre više od 3 milijarde godina, kada je Mars izgubio svoju atmosferu i većina površinskih voda isparila.

Naučnici koriste matematičke modele slične onima korišćenim za mapiranje podzemnih vodonosnih slojeva na Zemlji kako bi procenili veličinu i lokaciju ovog rezervoara. Iako trenutna tehnologija ne omogućava lako pristupanje ovim vodama, ovo otkriće pruža vredne uvide u prošlu klimu i potencijalne uslove za život na Marsu.

Misija Insight je značajno doprinela razumevanju unutrašnje strukture Marsa, uključujući debljinu kore, sastav jezgra i temperaturne uslove, a nova istraživanja nastavljaju da otkrivaju skrivene aspekte ove fascinantne planete.