Pronađene drevne posude otkrivaju ishranu bronzanog doba u Mongoliji

Drevne posude, slučajno otkrivene u mongolskoj stepi, dale su nam novi uvid u to kako su se hranili drevni stanovnici ove zemlje.

Arheolozi su sastrugali ostatke iz unutrašnjosti dva kazana iz bronzanog doba koja datiraju pre 2.750 godina, otkrivajući da su se posude nekada koristile za sakupljanje krvi preživara, poput ovaca i koza, kao i za mleko divljih jakova (Bos mutus).

Šta su uradili sa krvlju, pitate se? Pa, ne možemo sa sigurnošću da znamo, ali verovatno se koristio u dijetetske svrhe, kao što je proizvodnja krvavica, slično tehnikama pravljenja kobasica koje se i danas koriste u ruralnoj Mongoliji.

Otkriće se proteže dalje unazad u vremenu, ne samo prikupljanje i potrošnja krvi u regionu, već i najraniji dokaz o divljim jakovima u centralnoj Mongoliji do danas.

„Naša analiza naglašava izuzetna svojstva konzervacije bronzanih materijala, koji služe kao čuvari za očuvanje proteina i drugih organskih molekula“, kaže biomolekularni arheolog Ševan Vilkin sa Univerziteta u Bazelu u Švajcarskoj.

„Ova otkrića pružaju uvid u gastronomske tradicije i prehrambene preferencije nomada iz bronzanog doba, bacajući svetlo na različite kulinarske metodologije koje su praktikovale drevne civilizacije.

Dva kazana su otkrivena slučajno. Osim ako arheološka nalazišta širom mongolske stepe nisu praćena humkom, gotovo je nemoguće znati da se tamo nalazi. U ovom slučaju, dva stočara u provinciji Khovsgol neočekivano su naletela na lokaciju dok su radili na ogradi za tor za konje.

Tokom svog kopanja, iskopali su ne samo kotlove, već i druge artefakte, koje su potom predali Mongolskoj akademiji nauka, odakle su istraživači mogli da im pristupe i proučavaju.

Vilkin i njene kolege su izvršile iscrpnu i detaljnu studiju dva kotla. Koristili su radiokarbonsko datiranje da bi utvrdili koliko su stari, a zatim su uzeli uzorke iz unutrašnjosti oba da bi izvršili analizu proteina.

Ovo će, nadali su se, otkriti nešto o ishrani ljudi koji su nekada koristili kazane. Naučnici su otkrili i druge, slične kazane koji su se nekada koristili kao posude za kuvanje mesa, na primer. Ali ono što su Vilkin i njene kolege pronašli bilo je malo drugačije.

Njihova proteomska analiza otkrila je prisustvo krvnih proteina, kao i glikoproteina koji se eksprimira u jetri. Ovi proteini su zatim klasifikovani kao poreklom od preživara: životinja kao što su koze i berberske ovce (Amotragus lervia).

Ali to nije bila jedina stvar koju su istraživači otkrili. Sekundarni proteini u kotliću pronađeni su u mleku divljih jakova. Iako ne znamo tačno kako su korišćene ove dve tečnosti, krv i mleko, činjenica da su uopšte korišćene govori nam mnogo o načinu na koji su živeli ljudi iz mongolskog bronzanog doba.

„Naši podaci sugerišu da su dva konkretna kazana iz severne Mongolije korišćena za prikupljanje krvi od preživara tokom klanja, i verovatno su bili važan deo proizvodnje hrane. Ako bi se krv sakupljala, prema našem predlogu, za proizvodnju kobasica, to bi produžiti drevnost ove prakse najmanje 2.700 godina u prošlost“, pišu istraživači u svom radu.

„Pošto se mlekarstvo preživara praktikuje u regionu više od 5.000 godina, ovo nije iznenađujuće. Naš nalaz mleka jaka iz bronzanog doba je takođe intrigantan, jer pruža uvid u to kada su jaki prvi put bili uključeni u mongolsku egzistenciju.“

Ovakve bronzane posude, zaključuju istraživači, mogu predstavljati neiskorišćeni resurs za razumevanje drevnih civilizacija, pošto metal ima antibakterijska svojstva koja mogu da sačuvaju organske materijale milenijumima.