Naučnici su klonirali prvog rezus majmuna novom metodom

Naučnici u Kini objavili su u utorak da su klonirali prvog zdravog rezus majmuna, dvogodišnjeg deteta po imenu Retro, ​​prilagođavanjem procesa koji je stvorio ovcu Doli.

Pokazalo se da je primate posebno teško klonirati, a naučnici su prevazišli godine neuspeha tako što su klonirane ćelije koje bi postale placenta zamenile ćelijama normalnog embriona.

Nadaju se da će njihova nova tehnika dovesti do stvaranja identičnih rezus majmuna na kojima se može eksperimentisati za medicinska istraživanja.

Međutim, spoljni istraživači su upozorili da je stopa uspeha nove metode i dalje veoma niska, kao i da postavljaju uobičajena etička pitanja oko kloniranja.

Od istorijskog kloniranja ovce Doli korišćenjem tehnike koja se zove nuklearni transfer somatskih ćelija (SCNT) 1996. godine, više od 20 različitih životinja je stvoreno ovim procesom, uključujući pse, mačke, svinje i goveda.

Međutim, tek dve decenije kasnije naučnici su uspeli da kloniraju prve primate koristeći SCNT.

Istraživači sa Instituta za neuronauku Kineske akademije nauka u Šangaju kreirali su par identičnih makaka koji jedu rakove po imenu Hua Hua i Zhong Zhong pomoću SCNT-a 2018.

Ali taj proboj, koji je predvodio Kiang Sun iz instituta, rezultirao je samo živorođenim u manje od dva procenta pokušaja.

Ćiang je takođe bio stariji autor novog istraživanja objavljenog u časopisu Nature Communications.

On je za AFP rekao da je tim opsežno istražio zašto su prethodni pokušaji da se kloniraju rezus majmun (Macaca mulatta) propali.

U ranijem pokušaju, jedan majmun — od 35 implantiranih fetusa — rođen je živ, ali je umro za manje od jednog dana.

Ćiang je rekao da je jedan od „glavnih problema“ to što su placente kloniranih embriona pokazivale abnormalnosti u poređenju sa onima od vantelesne oplodnje.

Tako su istraživači zamenili ćelije koje su kasnije postale placenta, a koje se zovu trofoblast, ćelijama iz zdravog, nekloniranog embriona.

Ćelije trofoblasta obezbeđuju hranljive materije rastućem embrionu i pretvaraju se u placentu koja snabdeva kiseonik i drugu pomoć za održavanje života fetusu.

Tehnika je „znatno poboljšala stopu uspešnosti kloniranja od strane SCNT-a“ i dovela do rođenja Retro, ​​rekao je Kiang.

Međutim, Lluis Montoliu, naučnik iz Španskog nacionalnog centra za biotehnologiju koji nije bio uključen u istraživanje, istakao je da je samo jedan od 113 početnih embriona preživeo, što znači da je uspeh manji od jedan odsto.

Ako bi ljudska bića ikada bila klonirana – veliki etički strah u ovoj oblasti istraživanja – onda bi druge vrste primata morale da budu prvo klonirane, rekao je on.

Ali do sada je slaba efikasnost ovih napora „potvrđivala očigledno: ne samo da je kloniranje ljudi bilo nepotrebno i diskutabilno, već bi, ako bi se pokušalo, bilo izuzetno teško — i etički neopravdano“, rekao je Montoliu.

Ćiang je naglasio da je kloniranje ljudskog bića „neprihvatljivo“ ni pod kojim okolnostima.

Za SCNT proceduru, naučnici uklanjaju jezgro iz zdravog jajeta, a zatim ga zamenjuju drugim jezgrom iz druge vrste telesne ćelije.

Embrion stoga izrasta u isto stvorenje koje je doniralo zamensko jezgro.

Rezus majmun po imenu Tetra kloniran je 1999. godine koristeći drugačiju tehniku koja se zove cepanje embriona.

Ali ova jednostavnija tehnika može proizvesti samo četiri klona odjednom.

Naučnici su se fokusirali na SCNT delimično zato što može da stvori mnogo više klonova, sa ciljem stvaranja identičnih majmuna za proučavanje niza bolesti, kao i za testiranje lekova.