Naučnici razvili revolucionarnu tehniku za identifikaciju proteina: Kako otisak prsta može transformisati medicinu

U nedavnoj studiji objavljenoj u časopisu Nanotehnologija prirode, tim naučnika sa Tehnološkog univerziteta Delft predstavio je revolucionarnu tehniku za identifikaciju proteina koja bi mogla preoblikovati medicinsko istraživanje i dijagnostiku bolesti. Ova inovativna tehnologija koristi otisak prsta proteina kako bi se omogućilo precizno identifikovanje pojedinačnih proteina, obećavajući rano otkrivanje bolesti kao što su rak i infekcija COVID-19.

Proteini su ključni igrači u ćelijskoj biologiji, obavljajući brojne vitalne funkcije i igrajući važnu ulogu u raznim bolestima. Međutim, dosadašnje metode identifikacije proteina, poput masene spektrometrije, imale su ograničenja u otkrivanju netaknutih proteina pune dužine. Nova tehnika, nazvana FRET Ks, omogućava identifikaciju proteina čitajući njihov jedinstveni otisak prsta i upoređujući ga sa uzorcima iz baze podataka.

„Ovo je pomalo slično vašem tipičnom IKEA projektu, gde uvek imate neke rezervne delove u koje niste baš sigurni kako da se uklopite. Ali u slučaju proteina, ovi rezervni delovi mogu zapravo da sadrže veoma vredne informacije, na primer o tome da li takav protein ima ili ne štetnu strukturu koja izaziva bolest“, objašnjava Mike Filius, prvi autor rada.

Koristeći FRET Ks tehnologiju, istraživači su uspeli da otkriju i identifikuju male količine proteina karakterističnih za Parkinsonovu bolest i infekciju COVID-19, nudeći potencijalno revolucionarni pristup ranom dijagnostikovanju ovih bolesti.

Iako istraživanje još uvek zahteva dalji razvoj, naučnici su optimistični u vezi sa mogućnostima koje tehnologija donosi. Očekuje se da će ova tehnika imati dubok uticaj na medicinsko istraživanje i dijagnostiku, nudeći nadu za efikasnije lečenje i prevenciju bolesti.