Naučnici pronalaze način da izleče ožiljke koje je ostavio srčani udar

Posle srčanog udara, šok događaja ostavlja za sobom trag oštećenog srčanog mišića, koji vremenom postaje ožiljak. Međutim, ožiljno tkivo nema elastičnost i fleksibilnost zdravog srčanog mišića, što znači da može doći do komplikacija sa pumpanjem i transportom krvi.

Po prvi put, međunarodni tim istraživača je razvio metodu za poništavanje gubitka elastičnosti oštećenog srčanog tkiva nakon srčanog udara.

Bolest srca je trenutno najveći uzrok smrti u svetu.

Pretkliničke studije na pacovima otkrile su da jedna injekcija tropoelastina u zid srca u danima nakon srčanog udara može „povratiti sat unazad“ na oštećenje mišića, čineći ožiljke „rastegljivijim“ i pomoći u poboljšanju sposobnosti srca da se kontrahuje. Tropoelastin je proteinski gradivni blok koji ljudskom tkivu daje elastičnost i sposobnost rastezanja.

Rezultati su objavljeni u Circulation Research i predstavljaju prvi put da je istražen ovaj potencijal tropoelastina u lečenju srčanih bolesti.

„Ovo istraživanje pokazuje potencijal tropoelastina u obnavljanju srca i sugeriše da će dalji rad pokazati uzbudljive mogućnosti njegove uloge u budućim tretmanima i terapijama“, kaže vodeći istraživač dr Robert Hjum, koji je sproveo istraživanje na Vestmid institutu za medicinska istraživanja. Dr Hjum trenutno radi u Centru Charles Perkins Univerziteta u Sidneju.

Četiri dana nakon srčanog udara, prečišćeni tropoelastin je ubrizgan u srce.

Koautor profesor Entoni Vajs iz Centra Čarls Perkins i Prirodno-matematičkog fakulteta objasnio je: „Tropoelastin može da popravi srce jer je precizna replika prirodnog elastičnog proteina tela.“

Za ovu injekciju, istraživači su koristili novu hiruršku metodu koja koristi ultrazvuk za uvođenje igle u srčani zid, što je manje invazivno od prethodnih metoda.

Nakon 28 dana, istraživači su otkrili da je srčani mišić, prvobitno oštećen i sa ožiljcima na početku, povratio svoju elastičnost i njegova mišićna funkcija je ličila na onu pre srčanog udara.

Dalji testovi su otkrili da tropoelastin smanjuje veličinu ožiljka i suštinski ga stabilizuje povećanjem sadržaja elastina i samim tim smanjenjem krutosti ožiljka.

Dodatni eksperimenti na ljudskim srčanim fibroblastima (podskup ljudskih srčanih ćelija odgovornih za održavanje strukture normalnog srca) u petrijevoj posudi su pokazali da nakon što su ćelije tretirane tropoelastinom, one mogu da generišu elastin, ključni protein koji daje ljudima elastičnost tkiva i sposobnost istezanja.

„Ono što smo otkrili je veoma ohrabrujuće“, kaže viši autor vanredni profesor Džejms Čong. „Nadamo se da ćemo nastaviti da razvijamo metodu kako bi se na kraju mogla koristiti u kliničkom okruženju i koristiti za lečenje i poboljšanje života miliona pacijenata sa srčanom insuficijencijom širom sveta.“