Naučnici pozivaju na očuvanje nevidljivog ciklusa vode Amazona

Osim prašuma, naučnici se fokusiraju na promene koje se dešavaju u prirodnom ciklusu vode koji bi mogao zauvek da promeni Amazon.

Amazon je oduvek prolazio kroz periode suše ili nenormalno jakih kišnih sezona uzrokovanih prirodnim klimatskim obrascima El Ninja i La Ninje. Međutim, nedavno povećanje ekstremnih klimatskih događaja navelo je međunarodni tim naučnika da pažljivije pogleda cikluse vode koji povezuju Atlantski okean sa planinama Anda i udaljenim delovima Amazona. Oni su utvrdili da ljudska aktivnost može uticati na ovaj prirodni ciklus vode kroz promenu reka, krčenje šuma i klimatske promene.

Rad je objavljen u časopisu PNAS.

Elizabet Anderson, naučnik FIU za slatkovodnu vodu koja je zajedno vodila istraživanje, kaže da ona i drugi naučnici pozivaju na veći naglasak na slatkim vodama u očuvanju Amazona kako bi zaštitili ovaj ciklus. Njihove preporuke uključuju bolje prikupljanje podataka, bolji pristup podacima za naučnike i menadžere za očuvanje, jaču saradnju i politike nulte krčenja šuma kako bi se zaustavila seča drveća.

Dugi niz godina naučnici su govorili o važnosti puta za vodu između Anda i Amazonske nizije, ali do sada značaj Atlantskog okeana nije bio tako brzo prepoznat. U novoj studiji, naučnici pokušavaju da podignu svest o putu Andi-Amazon-Atlantik (AAA) u nadi da će se ovaj put i slatkovodni resursi više uzeti u obzir u očuvanju Amazona.

„U ovom veku došlo je do ogromnog povećanja broja i obima zaštićenih područja kao što su nacionalni parkovi, rezervati i autohtone teritorije koje su zvanično priznate u Amazoniji, ali fokus je zaista bio na šumama i kopnenim ekosistemima“, rekao je Anderson. „Sada je vreme da se proširi podrška za očuvanje na slatkovodne sisteme kao što su reke.

AAA put je džinovski, višesmerni ciklus vode koji povezuje Ande, Amazon i Atlantski okean. Oko 90% ukupnog sedimenta Amazonskog basena dolazi sa planina Anda, putuje niz Amazon i druge reke i uliva se u Atlantski okean. Kako globalne temperature rastu i Amazon se bori sa krčenjem šuma, povećavaju se šanse za ekstremne klimatske događaje koji bi mogli poremetiti ovaj ciklus.

Region Amazonije je dom za 47 miliona ljudi. Prostirući osam zemalja i jednu teritoriju, Amazon je najveća preostala prašuma na Zemlji. Ona održava jednu petinu slatkovodnog biodiverziteta u svetu i dom je nekih od najraznovrsnijih kolekcija ptica, sisara, vodozemaca i biljaka na planeti. Njegove šume pomažu u ublažavanju globalnih klimatskih promena. Budućnost Amazona i njegov kontinuirani kapacitet da podrži ljude, životinje i biljke koje tamo žive u potpunosti zavise od povezanosti AAA puta.

Anderson ističe neposrednu potrebu za integrisanim pristupom upravljanja životnom sredinom, očuvanjem i upravljanjem kako bi se održao AAA put. U okviru preporuka naučnika predlažu praćenje svih komponenti AAA sistema; koordinacija preko političkih granica za poboljšano prikupljanje i upravljanje podacima; jačanje saradnje između interdisciplinarnih istraživača, menadžera voda i lokalnih zajednica koje se suočavaju sa promenama u AAA putu; i zaustavljanje krčenja šuma, obnavljanje vegetacije i ublažavanje klimatskih promena u Amazoniji.

„Nadamo se da će ova studija dovesti do toga da put AAA postane opštepriznat sistem, podstičući holističkije razumevanje slatkih voda Amazona i kako su one povezane sa ljudima i prirodom u drugim delovima Južne Amerike i sveta“, rekla je Kler Beveridž, FOJ. ljubaznošću postdoktorski i ko-voditelj ove studije.

Pored Andersona i Beveridža, među istraživačima FIU su bili i Natalia Piland, Clinton Jenkins i Simone Athaide. Naučnici sa Univerziteta Grenoble Alpes i Universite de Toulouse u Francuskoj, Univerziteta Lancaster u UK, Pontificia Universidad Catolica u Peruu, Univerziteta Sao Paulo u Brazilu i Državnog univerziteta Misisipija i Univerziteta Cornell u SAD takođe su doprineli ovoj studiji.