Naučnici otkrivaju novu vrstu baršunastog crva u Ekvadoru

Naučnici su opisali prvu novu vrstu ekvadorskog baršunastog crva u više od 100 godina. Nazvan somotasti crv Tiputini (Oroperipatus tiputini), otkriven je u ravničarskim šumama severnog Amazona.

Objavljen kao nova vrsta u časopisu Zoosistematika i evolucija otvorenog pristupa, baršunasti crv je uglavnom noćni i pokazuje roditeljsku brigu, što znači da majka brine o svojim mladima nakon njihovog rođenja. Ove životinje su lovci koji koriste lepljivu supstancu izlučenu iz para prednjih žlezda da bi uhvatili svoj plen.

Nova vrsta se može razlikovati od drugih poznatih vrsta baršunastih crva po teksturi kože, boji i strukturi nogu. Baršunasti crv Tiputini naseljava stare šume terra firma sa zatvorenom krošnjom, gde plen traži na listovima i stabljikama sitnog bilja ispod 70 cm iznad zemlje, u leglu listova i na korenu drveća.

Baršunasti crvi, takođe poznati kao onichoforani ili peripatusi, su retki i jedinstveni beskičmenjaci koji se često nazivaju „živim fosilima“ jer su evoluirali pre više od 500 miliona godina, mnogo pre pojave dinosaurusa. Trenutno je poznato samo oko 240 vrsta koje naseljavaju tropske regione u Americi, južnom Čileu, Africi, jugoistočnoj Aziji, Okeaniji i Novom Zelandu. Poslednji put kada su ekvadorski baršunasti crvi proučavani pre više od 100 godina, 1905.

Istraživački tim predvođen Horheom Montalvoom iz Muzeja zoologije USFK nazvao je novu vrstu u čast stanice za biodiverzitet Tiputini (TBS), koja je deo rezervata biosfere Jasuni, prepoznajući naporan rad rukovodstva stanice, istraživačkog i terenskog tima u zaštita biodiverziteta. Do sada je vrsta poznata samo sa ove lokacije.

Opis Tiputini baršunastog crva podiže ukupan broj opisanih vrsta baršunastog crva u Ekvadoru na sedam. Ova vrsta je prva iz ekvadorske amazonske nizije i treća u zapadnom Amazonu. Većina vrsta baršunastih crva u Ekvadoru poznata je samo sa jednog lokaliteta, au nekim slučajevima njihova taksonomija je nejasna i zahteva dalju reviziju.

„Istraživanje ove nove vrste trajalo je nekoliko decenija. Prvu jedinku ove nove vrste sam otkrio 2001. godine i konačno smo uspeli da je opišemo kao deo diplomskog rada Horhea Montalva, koji je sada moj kolega u Muzeju zoologije na USFK. .

„Da bismo upotpunili opis, koristili smo ne samo makromorfološke opise, već i slike velikog uvećanja dobijene skenirajućim elektronskim mikroskopom“, rekao je Dijego F. Cisneros-Heredija, jedan od autora naučnog članka i direktor Muzeja zoologije u Universidad San Francisco de Kito USFK, Ekvador.