Naučnici otkrivaju novi, neočekivani način širenja ćelija raka

Jedan od izazova u lečenju raka je da se spreči njegovo metastaziranje, a nova studija otkriva jedan od osnovnih mehanizama kroz koje se to dešava. Sada znamo za ovaj mehanizam, možda ga možemo zaustaviti.

Ključ za ovaj novootkriveni proces je GRP78, i to je ono što je poznato kao šaperon protein. To je vrsta proteina koja pomaže u savijanju ili odvijanju većih proteina, u osnovi ih izgrađuje (ili ruši), što onda utiče na to da li su biološki aktivni i funkcionalni.

Tim predvođen Medicinskom školom Keck na Univerzitetu Južne Kalifornije (USC) u SAD otkrio je da ćelije raka mogu da otmu GRP78, koristeći protein za dalje širenje u telu i odupiranje tretmanu.

Čini se da se to dešava zato što protein migrira kada je pod stresom. GRP78 se obično nalazi u delu endoplazmatskog retikuluma ćelije, ali ovo istraživanje pokazuje da se kreće ka jezgru i menja ponašanje ćelije.

„Videti GRP78 u jezgru koji kontroliše ekspresiju gena je potpuno iznenađenje“, kaže Ejmi Li, biohemičar i molekularni biolog sa USC.

„Kada je reč o osnovnim mehanizmima ćelija raka, ovo je nešto novo što, koliko znam, niko ranije nije primetio.

Do otkrića je došlo analizom kako GRP78 reguliše gen EGFR, koji je ranije bio povezan sa rakom. Napredne tehnike 2D i 3D snimanja – uključujući konfokalnu mikroskopiju, gde se odvojeni snopovi svetlosti koriste za povećanje rezolucije, korišćene su da se potvrdi migracija GRP78.

Dalje metode, uključujući sekvenciranje RNK (pravljenje snimka ćelijske aktivnosti), zatim su korišćene da se bliže pogleda šta GRP78 protein zapravo radi. Ispostavilo se da su ključni geni koje je regulisao bili uključeni u migraciju i invaziju ćelija.

Još jedno važno otkriće istraživača je kako se GRP78 vezuje ili stupa u interakciju sa drugim ćelijskim proteinom, ID2. Čini se da GRP78 sprečava ID2 da radi svoj redovni posao, koji ograničava aktivnost gena uključenih u migraciju ćelija, uključujući EGFR.

Iako sve ovo može izgledati veoma tehničko, kada naučnici shvate kako proteini poput GRP78 deluju u vezi sa metastazama raka, mogu početi da razmišljaju o načinima da ih kontrolišu. Na primer, zaustavljanjem GRP78 da se kreće ili blokiranjem ID2, mogli bismo da sprečimo širenje ćelija raka.

Da bi se došlo do te faze biće potrebno mnogo više istraživanja, ali se redovno otkrivaju kada je u pitanju rast raka – bilo da na taj način dospeju u krv ili se šire na kosti.

„Ovo je novi koncept“, kaže Li. „Sam protein je vojnik koji radi posao, ali sada mislimo da se ne radi samo o vojniku, već i o tome gde je vojnik raspoređen.