Novo istraživanje osvetljava kako morske zvezde koriste neurohormon za samoodržanje

Istraživači sa Univerziteta Kraljica Meri u Londonu otkrili su kako morske zvezde uspevaju da prežive napade grabežljivaca odbacujući sopstvene udove. Tim je identifikovao neurohormon odgovoran za pokretanje ovog izuzetnog podviga samoodržanja. Studija je objavljena u časopisu Current Biologi.

Autotomija, sposobnost životinje da odvoji deo tela kako bi izbegla predatore, je dobro poznata strategija preživljavanja u životinjskom carstvu. Dok su gušteri koji odbacuju rep poznat primer, mehanizmi koji stoje iza ovog procesa ostaju uglavnom misteriozni.

Sada su naučnici otkrili ključni deo slagalice. Proučavajući uobičajenu evropsku morsku zvezdu, Asterias rubens, identifikovali su neurohormon sličan ljudskom hormonu sitosti, holecistokininu (CCK), kao regulatoru odvajanja ruku.

Štaviše, naučnici predlažu da kada se ovaj neurohormon oslobodi kao odgovor na stres, kao što je napad grabljivica, on stimuliše kontrakciju specijalizovanog mišića u dnu ruke morske zvezde, što efektivno izaziva njeno odvajanje.

Zanimljivo je da morske zvezde poseduju neverovatne regenerativne sposobnosti, omogućavajući im da vremenom odrastu izgubljene udove. Razumevanje preciznih mehanizama iza ovog procesa moglo bi imati značajne implikacije za regenerativnu medicinu i razvoj novih tretmana za povrede udova.

Dr Ana Tinoco, članica istraživačke grupe sa sedištem u Londonu koja sada radi na Univerzitetu u Kadizu u Španiji, objasnila je: „Naši nalazi bacaju svetlo na složenu interakciju neurohormona i tkiva uključenih u autotomiju morske zvezde. Dok smo mi identifikovao ključnog igrača, verovatno je da drugi faktori doprinose ovoj izvanrednoj sposobnosti.“

Profesor Moris Elfik, profesor životinjske fiziologije i neuronauke na Univerzitetu Kraljica Meri u Londonu, koji je vodio studiju, istakao je njen širi značaj. „Ovo istraživanje ne samo da otkriva fascinantan aspekt biologije morskih zvezda, već i otvara vrata za istraživanje regenerativnog potencijala drugih životinja, uključujući ljude. Dešifrovanjem tajni samoamputacije morskih zvezda, nadamo se da ćemo unaprediti naše razumevanje regeneracije tkiva i razviti inovativne terapije za povrede udova“.