Naučnici otkrivaju iznenađujuću vezu između drevne biologije i ograničenog rasta ljudske kose

Naučnici Univerziteta u Mančesteru povezali su jedan od načina na koji ćelije reaguju na stresne uslove sa ograničenim rastom zdrave kose.

Tim Mančesterske istraživačke grupe za kosu neočekivano je otkrio vezu u laboratorijskom eksperimentu gde su testirali lek kako bi videli da li će on kultivisati folikule dlake na ljudskom skalpu u posudi. Studija je nenamerno dovela do veze sa ćelijskim odgovorom na stres — drevnim biološkim mehanizmom koji se javlja u celom životu od kvasca i okruglih crva do ljudi.

Studija je objavljena u PLOS ONE.

Tim se nada da bi njihov rad na ciljanju puta mogao jednog dana dovesti do tretmana za gubitak kose.

Poznat u potpunosti kao Integrisani odgovor na stres (ISR), on se pokreće u stresnim ćelijskim uslovima kao što su slaba dostupnost hranljivih materija, virusna infekcija ili kada dođe do nakupljanja deformisanih proteina u ćelijama. ISR omogućava ćelijama da zakoče redovne aktivnosti tako što prave manje novih proteina, ulazeći u delimičnu stazu da se prilagode i nose sa stresom. Međutim, ako ne funkcioniše, može dovesti do umiranja ćelija.

ISR je već predmet velikog interesovanja naučnika koji proučavaju rak, neurodegenerativne poremećaje i starenje.

Dr Talveen Purba, naučni saradnik na Univerzitetu u Mančesteru i viši autor studije, rekao je: „Testirali smo lek koji cilja metabolizam u folikulima ljudske kose kako bi uticao na to kako ćelije generišu energiju, koja – na osnovu rada drugih – Očekivali smo da ćemo stimulisati matične ćelije, međutim, otkrili smo da je tačno: rast kose je umesto toga blokiran, jer su ćelije, uključujući matične ćelije, brzo prestale da se dele.

Takođe su otkrili znake da su mitohondrije nefunkcionalne i da je bilo poremećaja u načinu na koji ćelije komuniciraju jedna sa drugom. Koristeći kombinaciju eksperimentalnih pristupa za pažljivije ispitivanje, tim je pronašao znake da je kriva aktivacija ISR-a.

Derek Pie, glavni tehničar istraživačke grupe i koautor studije, rekao je: „Kada pogledamo folikule dlake pod mikroskopom, zapanjujuće je koliko je konzistentan odgovor između folikula dlake različitih ljudi.“

Nastavljajući ovo istraživanje u ranoj fazi, tim sada želi da bolje razume šire implikacije ISR-a na folikulima dlake i ispita njegovu aktivnost kod ljudi sa uslovima gubitka kose.

Dr Purba je dodao: „Neverovatno se nadamo jer verujemo da bi aktivacija ovog puta mogla da igra važnu biološku ulogu u ograničavanju rasta kose kod ljudi sa uslovima gubitka kose, što znači da bi njegovo ciljanje moglo dovesti do novih tretmana.“