Naučnici otkrivaju intrigantne nove signale organskih molekula na Marsu

Materijali pronađeni u stenama Marsovog kratera Jezero sugerišu da bi organska materija mogla biti rasprostranjena širom crvene planete.

Spektroskopska analiza pomoću instrumenata na brodu Perseverance rovera otkrila je dokaze o molekulima ugljovodonika u višestrukim formacijama stena. Štaviše, detekcije pokazuju različite količine i tipove molekula u različitim stenama.

Ovo nije prvi put da su organski molekuli otkriveni na našem planetarnom susedu – rover Curiositi ih je takođe pronašao u krateru Gejl – ali otkriće sugeriše da su gradivni blokovi za život možda rasprostranjeni širom Marsa i snabdevani različitim mehanizmima formiranja .

„Otkrili smo signale u skladu sa aromatičnim organskim molekulima u više stena na dnu kratera Jezero“, kaže za ScienceAlert astrobiolog Sunanda Šarma sa Kalteha, koji je vodio istraživanje.

„Vidimo najmanje četiri različita tipa fluorescentnih signala i tri tipa Ramanovih signala koji su možda organski. Izgleda da je broj detekcija fluorescencije i raznolikost fluorescentnih signala veći u jedinici Maaz u poređenju sa jedinicom Seitah. Ovo je bilo iznenađujuće i zanimljivo, jer takve razlike mogu značiti da su jedinice imale različite istorije promena.“

Jedan od primarnih ciljeva Perseverance-a je traženje znakova nastanjivosti na Marsu. Hemija ugljenika nije pušačka puška za to, naravno; postoji mnogo nebioloških procesa koji mogu proizvesti molekule zasnovane na ugljeniku. Ali ugljenik je neophodan za život kakav poznajemo, pa ako želite da procenite nastanjivost, molekuli koji sadrže ugljenik su jedna od ključnih stvari koje treba tražiti.

Važna je i sposobnost stena da sačuvaju ove molekule. Ove karakteristike na lokaciji bi sugerisale da je život mogao nastati ili biti podržan tamo u nekom trenutku u istoriji Marsa.

Koristeći Perseverance-ov instrument SHERLOC, Šarma i njene kolege su primenile Ramanovu i fluorescentnu spektroskopiju na stene iz formacija Maaz i Seitah, tražeći potpise hemije ugljenika. Ne samo da su pronašli signale koje su tražili, već su pronašli ključne razlike u hemiji između stena.

„Najviše me zaintrigira poređenje između jedinica“, kaže Šarma.

„Maaz i Seitah nisu izgledali isto u smislu broja, tipa i mineralnih asocijacija mogućih organskih signala. Sada sam znatiželjan šta su mogli da prođu da bi proizveli takve razlike; kako se ovo uklapa u našu priču o krater Jezero?“

Iako tačni molekuli tek treba da budu identifikovani, obe formacije pokazuju znake promene u vodi. To znači da je voda mogla igrati ulogu u formiranju jedinjenja, što je još jedan ključni sastojak za ranije nastanjene uslove.

Rover je od tada krenuo dalje, a na putu je još mnoštvo podataka. Sledeći korak je upoređivanje različitih tipova stenskih formacija na novim lokacijama. Ovo bi moglo pomoći istraživačima da sastave detaljniju geološku istoriju Marsa i organskih molekula na njemu.

Tim se nada da očigledna rasprostranjenost organskih materijala znači da će oni biti prisutni u uzorcima koje Perseverance priprema za povratak na Zemlju. Ako je to slučaj, onda ćemo jednog dana imati priliku da ih direktno proučavamo.

„Ovo je,“ kaže Šarma, „ključni deo slagalice koju gradimo o prisustvu, distribuciji i vrstama organskih materija na Marsu“.