Naučnici otkrili moždano kolo koje bi mogao da objasni kako placebo ublažava bol

Placebo nudi primamljivu mogućnost ublažavanja bola bez lekova ili operacije, uglavnom se oslanjajući na očekivanja da će bol nestati.

Koliko god to zvučalo neopipljivo i neuhvatljivo, placebo efekat je vrlo stvarna stvar, koju su naučnici sada pratili do specifičnih neuronskih kola u mozgu u nedavnom eksperimentu zasnovanom na miševima.

Štaviše, u procesu je tim istraživača predvođen Čong Čenom, anesteziologom sa Univerziteta Severne Karoline (UNC) Chapel Hill, takođe otkrio da deo moždanog stabla za koji se ranije nije znalo da je uključen u obradu bola zapravo jeste.

Naučnici su godinama tragali za biološkom osnovom placebo efekta u mozgu – što je teško uraditi kada je odgovor osobe na placebo takođe upakovan u psihologiju i verovatno pod uticajem prošlih iskustava koja ih mogu usloviti da misle o određenom način.

Očekivanja da li će tretman ili operacija delovati i ublažiti bol takođe utiču na placebo efekat, nad kojim autoritet lekara ima veliki uticaj.

Studije snimanja mozga otkrile su određene karakteristike mozga za koje se smatra da čine ljude podložnijim placebo efektu, uključujući razlike u povezanosti između prednjeg cingularnog korteksa, prefrontalnog regiona ispred njega i moždanog stabla ispod.

Ove regionalne promene, koje se mogu identifikovati na skeniranju mozga, mogle bi biti korisne u predviđanju ko bi mogao snažno reagovati na placebo i kako to može uticati na klinička ispitivanja. Ali da bismo razumeli kako nastaje placebo efekat i koje moždane ćelije su uključene, moramo da kopamo malo dublje.

Čen i njegove kolege ispitali su neuronska kola uključena u ublažavanje bolova kod miševa koji su bili uslovljeni da očekuju da će jedna strana dvodelne komore biti udobno hladnija od druge polovine, koja je zagrejana na bolnih 48 °C (118,4 °F).

Iako njihovi efekti na fiziologiju mogu biti promenljivi i nedosledni, placebo tretmani mogu dokazano smanjiti nelagodnost ili bol pacijenta, čak i kada razumeju da je lažna.

Ovo je dovelo do kontroverzne ideje da se placebo može otvoreno davati pacijentima kao ublažavanje bolova, kako bi se zaobišle etičke dileme obmanjivanja ljudi, a da pritom izaziva analgetički efekat za milione ljudi širom sveta koji trpe hronični bol.

Ali efekat placeba za ublažavanje bolova proizlazi iz jednostavnog uključivanja u ritual medicine, bez obzira da li su pilula ili napitak pravi ili lažni. Ovo komplikuje klinička ispitivanja, što otežava istraživačima da utvrde da li je novi lek efikasan u ublažavanju bolova.

Stoga nije ni čudo što istraživači žele bolje da razumeju mehanizme koji podržavaju placebo efekat i bol, mimo površinskog razumevanja opštih regiona mozga koji su uključeni.

U svojim eksperimentima na životinjama, Čen i kolege su pokazali da su nakon nekoliko dana kondicioniranja miševi provodili više vremena na onome što je ranije bio hladniji pod, iako je sada takođe zagrejan na 48 °C.

Kondicionirane životinje su takođe pokazale manje ponašanja za ublažavanje bolova, kao što je podizanje na zadnjim nogama i lizanje stopala, što sugeriše da su bile u stanju da tolerišu višu temperaturu jer je nastupio placebo efekat za ublažavanje bolova.

Da bi videli koja su neuronska kola bila najaktivnija tokom temperaturnih testova, istraživači su opremili miševe minijaturnim mikroskopima na glavi i izmerili aktivnost neurona u rostralnom prednjem cingulatnom korteksu (rACC), regionu koji je bio uključen u prethodne studije snimanja mozga.

Ovo snimanje u realnom vremenu otkrilo je mreže koje povezuju rACC sa jezgrima mosta – deo pons regiona moždanog stabla za koji se za koje se pretpostavlja da je uključen u motoričku funkciju – koje su postale aktivne kada je počeo placebo efekat.

Kada su istraživači uništili ovaj novootkriveni put, miševi više nisu mogli da tolerišu bolan vrući pod, a kada je tim veštački aktivirao ova kola, stimulisao je placebo efekat kod životinja koje nisu uslovljene da prvo očekuju ublažavanje bolova sa hladnijeg poda.

Daljnjim bojenjem moždanog tkiva, Čen i njegove kolege su otkrili da je „izuzetno veliki deo“ neurona u jezgri pontinskog mosta prepun opioidnih receptora koji kontrolišu bol.

Ovo sugeriše novu ulogu pontinskih jezgara u toleranciji na bol, koja se može stimulisati ili ciljati lekovima, elektrodama ili terapijama za lečenje bola.

Ali prvo, moraćemo da vidimo kako se nalazi ovih eksperimenata na životinjama prenose na ljude, čija su iskustva sa bolom daleko složenija.