Prvi eksperimentalni dokazi za nove grupe organizama koji proizvode metan

Tim istraživača sa Državnog univerziteta Montana pružio je prve eksperimentalne dokaze o postojanju dve nove grupe mikroba koje proizvode metan u termalnim karakteristikama Nacionalnog parka Jelouston. Ovo otkriće može imati značajne implikacije za razvoj metoda ublažavanja klimatskih promena i pružanje uvida u potencijalni život u drugim delovima našeg solarnog sistema.

U časopisu Nature objavljeni su nalazi istraživanja koje je sproveo tim pod vođstvom Rolanda Hatzenpichlera, vanrednog profesora na Odeljenju za hemiju i biohemiju MSU na Fakultetu za književnost i nauku i pomoćnika direktora Instituta za termalnu biologiju univerziteta. Ovi nalazi opisuju prve poznate primere jednoćelijskih organizama koji proizvode metan, a koji nisu deo već poznate grane života zvane Archaea.

Jednoćelijski organizmi koji proizvode metan nazivaju se metanogeni, a većina njih su strogi anaerobi, što znači da ne mogu preživeti u prisustvu kiseonika. Decenijama se verovalo da su svi metanogeni deo loze Euriarchaeota, međutim, nedavna istraživanja su otkrila mikrobe sa genima za metanogenezu u drugim tipovima, kao što su Thermoproteota.

Naučnici su sakupili uzorke iz vrela Nacionalnog parka Jelouston sa visokim temperaturama i uspeli su da uzgajaju mikrobe koji su proizvodili metan u laboratorijskim uslovima. Ova otkrića su rezultat dugotrajnog istraživačkog rada i moguća su zahvaljujući saradnji sa drugim istraživačkim grupama kako u SAD-u, tako i u inostranstvu.

Nalazi ovih istraživanja mogu imati značajan uticaj na razumevanje ciklusa metana u prirodi i pružiti osnovu za dalja istraživanja ove oblasti. Metanogeni igraju ključnu ulogu u proizvodnji metana, gasa koji ima značajan uticaj na klimatske promene, te je važno razumeti kako ovi mikrobi funkcionišu u različitim sredinama.