Naučnici nude ‘nevanzemaljsko objašnjenje’ za međuzvezdanog posetioca

Kada je 2017. prvi objekat ikada za koga se zna da je posetio Sunčev sistem Zemlje iz svemira proleteo 2017. godine, bilo je toliko čudno da je barem jedan vodeći astronom bio ubeđen da je to vanzemaljski brod.

Ali istraživači su u sredu rekli da su došli do jednostavnog i „ubedljivog nevanzemaljskog objašnjenja“ za bizarno ponašanje međuzvezdanog umešača – iako nisu svi bili uvereni.

Objekat nazvan ‘Oumuamua – „izviđač“ na havajskom – zbunio je naučnike čim ga je uočila opservatorija na Havajima pre šest godina.

Astronomi su dugo tragali za objektima nalik kometi koji ulaze u Sunčev sistem iz ogromnog međuzvezdanog prostora, ali ih nikada ranije nisu primetili.

Ali ‘Oumuamua nije mnogo ličio na komete koje inače putuju sa ivica Sunčevog sistema. Nedostajali su mu i rep i rasplinuti oreol, poznat kao koma, koji nastaju zagrevanjem prašine i gasa na sunčevoj toploti.

Takođe je bio neobičan izduženi oblik, koji nikada ranije nije primećen kod kometa ili asteroida. Njegov prečnik je bio otprilike 100 metara — otprilike veličine fudbalskog terena — ali prema nekim procenama bio je 10 puta duži od širine, u obliku palačinke ili cigare.

I po načinu na koji je svetlost blistala sa objekta, izgledalo je da se prevrće.

Ali najčudniji deo je bio to što je ‘Oumuamua, kada je jednom udario praćkom oko Sunca, ubrzao i skrenuo sa svoje očekivane putanje, pokretan misterioznom silom na svom putu iz Sunčevog sistema.

Naučnicima je preostalo četiri meseca naizgled kontradiktornih podataka da pokušaju da ukažu na smisao, što je dovelo do niza teorija.

Dženifer Bergner, stručnjak za astrohemiju sa Univerziteta u Kaliforniji u Berkliju i koautor nove studije, rekla je za AFP da su mnoge teorije „razvukle maštu“.

Njen predlog je da, odakle god da je ‘Oumuamua mogao da dođe, počeo je kao objekat bogat vodom, sličan kometi.

Tokom svojih međuzvezdanih putovanja eksplodirao je prodornim kosmičkim zracima koji su pretvorili deo njegove vode u gas vodonik koji je ostao zarobljen u telu objekta.

Kada se ‘Oumuamua približila Suncu, toplota je oslobodila zarobljeni vodonik, delujući kao „pojačalo“ koje je pokrenulo objekat na njegovu neočekivanu putanju, rekla je ona.

Darril Seligman sa Univerziteta Cornell, koautor studije objavljene u časopisu Nature, rekao je da je „Jenni definitivno u pravu u vezi sa zarobljenim vodonikom“.

„Imali smo sve ove glupe ideje, poput vodoničnih santi leda i drugih ludih stvari, i to je samo najgeneričnije objašnjenje“, rekao je on u izjavi.

Marko Micheli, astronom iz Evropske svemirske agencije koji nije bio uključen u istraživanje, prokomentarisao je za Nature da rad „nudi možda prvo jednostavno i fizički realno objašnjenje posebnosti ovog objekta”.

Nisu svi bili ubeđeni.

Avi Loeb, hvaljeni teoretski fizičar koji je bio najduži staž na katedri za astronomiju na Univerzitetu Harvard, tvrdi da je najjednostavnije objašnjenje da je ‘Oumuamua bila vanzemaljska tehnologija— uključujući i u njegovoj knjizi „Vanzemaljsko: prvi znak inteligentnog života izvan Zemlje“ iz 2021. “

Loeb je odbacio novu teoriju, rekavši za AFP da je tvrdnja o kometi bez repa „kao da kažete da je slon zebra bez pruga“.

On je pokazao na veliki rep komete koji je viđen na 2I/Borisov, drugom poznatom posetiocu izvan Sunčevog sistema, koji je primećen 2019.

Roman Rafikov sa Univerziteta Kembridž u Britaniji rekao je da je ranije pokazao da bi zarobljeni gas bio iza ‘Oumuamuinog ubrzanja, to bi „dramatično“ promenilo brzinu okretanja – što se nije dogodilo.

Rafikov je rekao da je „veoma sumnjičav“ prema takvim teorijama, dodajući da ipak više voli „objašnjenje koje ne uključuje vanzemaljce ili božanske sile“.

Bergner je sugerisao da je razlog zašto „Oumuamua nije imao rep ili komu“ to što je bila daleko manja od bilo koje komete – uključujući 2I/Borisov – koja je ikada bila primećena.

Ali to bi se uskoro moglo promeniti.

U narednim godinama, mnogo više kometa, potencijalno i unutar i izvan Sunčevog sistema, moglo bi da se uoči istraživanjem prostora i vremena Rubin opservatorije u Čileu, za koju se očekuje da počne svoj projekat snimanja 2025.

Bergner je rekla da ako male komete pokažu znake oslobađanja zarobljenog vodonika – i da im nedostaju repovi i komi – to bi moglo pomoći da se potvrdi njena teorija.

Kada je reč o idejama koje uključuju vanzemaljski život, rekla je, „zavisi koji standard dokaza vam je potreban da biste pozvali vanzemaljce“.

„Nikada nećemo sa sigurnošću znati šta je ‘Oumuamua – izgubili smo šansu,” rekla je ona. „Ali za sada, mislim da ovde imamo ubedljivo ne-vanzemaljsko objašnjenje.“